Konkurranse og samarbeid på norsk kontinentalsokkel. Samarbeid mellom konkurrenter
Master thesis

View/ Open
Date
2019-05-26Metadata
Show full item recordCollections
- Studentoppgaver (Business) [1145]
Abstract
Oljebransjen er en av Norges viktigste næringer, og siden vi oppdaget våre naturresurser i har vi i nærmere 50 år kunnet skape velstand som også har bidratt til teknologiske fremskritt som er i verdenstoppen. Dette har skapt innovasjon innen næringen, men også bidratt til bransje¬glidninger og innovasjon som en kan dra nytte av i andre næringer.
Det er et mangfold av interessenter i en sterkt konkurransepreget næring og foruten de store oljeselskapene har hele verdikjeden skapt et seg et godt fotfeste og tjent gode penger siden starten av oljeeventyret. Dette har lagt grunnlaget for at vi har utviklet oss til at Norge er i dag en av verdens rikeste velferdsnasjoner. Næringen er også syklisk av natur og svingninger i oljeprisen, forbruk og tilgang til råvarer preger bransjen på opp siden og nedsiden. Når oljeprisen er høy, handler det om å få tingene gjort, nesten uten tanke på kostnader, og en har reelt mindre fokus på kostnader og høy produktivitet er avgjørende for konkurranseevnen. Dette står i sterk kontrast til når man opplever nedtur og oljeprisene er lave, som i 2015 som sannsynligvis er den lengste og mest smertefulle som har vært for bransjen, har det store konsekvenser for mange organisasjoner, arbeidstakere og samfunn.
Næringen og industrien er i stadig endring og man ser at myndighetene har lagt til rette for at også mindre aktører skal ha mulighet til å ta del i utviklingen, slik at den ikke utelukkende blir dominert av store internasjonale aktører. Denne tilretteleggingen forutsetter en større grad av samhandling for at verdikjedene i bransjen skal fungere optimalt. Dette gir en relasjon mellom aktørene som er diametrisk, i den grad at aktørene samarbeider og konkurrerer samtidig.
KonKraft, en samarbeids arena for Norsk olje og Gass, Norsk Industri, Norges Rederiforbund og Landsorganisasjonen i Norge, har ved flere anledninger tatt initiativet til samhandling i næringen for å opprettholde norsk sokkels konkurranseevne. Sett gjennom KonKraft prosjektet «Konkurransekraft - norsk sokkel i endring»- Utvalgets anbefalinger, og i lys av relevant teori, ser vi i denne avhandlingen nærmere på hvordan næringen arbeider for å få til økt samhandling og samtidig vurdere hva som motiverer til samhandling for å fremme forslag som kan opprettholde konkurranseevnen, hvor både konkurranse og samarbeid eksisterer samtidig.
Med denne konteksten, hvor logiske interaksjoner og relasjoner eksisterer og skaper konkurransekraft, vil vi i lys av empiri, se hvilke utfordringer og barrierer som stikker seg ut når aktører på samme nivå i næringskjeden skal samarbeide, og hvilke tiltak eller rammeverk man har for å møte disse?
Gjennom avhandlingen viser vi til at bransjen har noen bransjespesifikke elementer som påvirker samarbeidsklimaet mellom oljeselskapene, dette begrunnes ut ifra den konteksten aktørene befinner seg i. Noen eksempler på dette er den tydelige myndighetsinvolveringen som har vært inn mot bransjen helt siden oppstarten, samt en syklisk oljepris hvor det tidvis har vært stor avstand mellom topp og bunn. Prisutviklingen viser seg å ha stor innflytelse på aktørenes insentiver til samhandling. De konkrete utfordringene og barrierene er likevel så generiske at man kan dra nytte av og gjenbruke erfaringer fra andre bransjer.
Et sentralt funn er viktigheten av forankring før man etablerer et samarbeid. Dersom ikke nødvendig forankring er tilstede, vil mulighetene for å lykkes være betydelig redusert.
Til slutt lanserer vi en anbefaling om at aktørene jobber mot et felles rammeverk, med utgangspunkt i coopetition. For bedre å håndtere kombinasjonen av konkurranse og samarbeid, som preger samhandling mellom oljeselskapene i dag.
Description
Executive Master’s thesis in Business Administration