Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorMikkelsen, Aslaug
dc.contributor.authorHentsch, Linda
dc.contributor.authorMichelsen, Kurt Hentsch
dc.date.accessioned2019-10-03T09:07:30Z
dc.date.available2019-10-03T09:07:30Z
dc.date.issued2019-05-27
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2620003
dc.descriptionExecutive Master’s thesis in Business Administrationnb_NO
dc.description.abstractMålet med denne oppgaven er å se nærmere på tillit som forutsetning for utøvelse av ledelse. En leder spiller en viktig rolle i effektivitet på alle nivåer i en organisasjon og må oppnå tillit, men må også vise tillit til sine medarbeidere. Uten tillit i organisasjonen, vil enhver virksomhet ha utfordringer. De ansatte har forventninger til organisasjonen og dets ledere. Den subjektive opplevelsen av tillit til egen ledelse og egen organisasjon er derfor essensielt. I denne studien vil vi se på to tillitsundersøkelser i en filial av et utenlandsk konsern i olje- og gassindustrien. Dette selskapet har gjennomført to identiske medarbeiderundersøkelser med ett års mellomrom. Undersøkelsene hadde som formål å måle den subjektive opplevelsen av tillit til ledelsen, til arbeidsplassen og til kolleger. Selskapet definerte den første undersøkelsen som et utgangspunkt og status på tillit for å identifisere forbedringer. Mellom undersøkelsene ble det iverksatt forbedringstiltak med fokus på å øke tilliten til ledelsen. Den andre undersøkelsen hadde som mål å se på om tiltakene hadde effekt. I tillegg til den kvantitative undersøkelsen var det også mulighet til å gi tilbakemeldinger via kommentarfelt. Både de kvantitative og kvalitative data er analysert og kategorisert. Det innsamlede datamaterialet gav oss en god anledning til å forske nærmere på caset og se på effekten av lederskapet. Våre funn viser at andelen ansatte som opplever økt tillit er styrket fra den første til den andre undersøkelsen. Vi ser at andelen har størst fremgang innen tillit til ledelsen. Vi ser også at flere av forbedringstiltakene trolig har hatt positiv effekt på økt tillit. I de kvalitative data har vi gjort observasjoner som ikke nødvendigvis fanges opp i det kvantitative datamaterialet. De ansatte mener standardisering og kontroll er den dominerende styringsformen og kan påvirke tillit. Samtidig er det utfordringer på strategisk nivå, organisering, kommunikasjon og HR-praksiser. På den andre side fremheves et godt arbeidsmiljø, ordnede arbeidsforhold og faglige dyktige kolleger som styrker tillit. I tillegg påpeker mange av de ansatte at selskapet er godt posisjonert for videre vekst og at det er store muligheter i årene som kommer. Vår konklusjon er at det er mulig å øke graden av tillit gjennom målrettede tiltak, og fra datamaterialet ser vi at en kan oppnå effekt i løpet av en kort periode. Vi mener likevel at opplevelse av tillit tar tid å bygge, den blir stadig satt på prøve og krever kontinuerlig innsats fra hele organisasjonen.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwaynb_NO
dc.subjectøkonominb_NO
dc.subjectadministrasjonnb_NO
dc.subjectledelsenb_NO
dc.subjectmedarbeiderundersøkelsenb_NO
dc.subjecttillitnb_NO
dc.subjectadministrasjonnb_NO
dc.subjectstrateginb_NO
dc.titleTillit - En grunnleggende forutsetning for utøvelse av ledelsenb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel