Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorJacobsen, Jan Otto
dc.contributor.authorRygh, Mari Thu
dc.coverage.spatialNorway, Stavangernb_NO
dc.date.accessioned2019-10-04T08:21:23Z
dc.date.available2019-10-04T08:21:23Z
dc.date.issued2019-05
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2620225
dc.descriptionMaster's thesis in Social worknb_NO
dc.description.abstractTemaet for masteravhandlingen var sosial ulikhet, og ulikhet i helse og livskvalitet. Formålet med avhandlingen var å undersøke hvordan livskvalitet blant ungdom i Stavanger varierte med sosioøkonomisk bakgrunn, samt å undersøke sammenhengen mellom psykososiale faktorer og livskvalitet. Masteravhandlingen tok utgangspunkt i følgende problemstilling; Hva er sammenhengen mellom ungdom i Stavanger sin sosioøkonomiske bakgrunn, og deres livskvalitet? Problemstillingen ble konkretisert gjennom to forskningsspørsmål; 1) Hvordan varierer ungdoms livskvalitet med sosioøkonomisk bakgrunn? 2) Hvordan påvirker ungdoms forhold til foreldre, venner, trivsel på skole og selvbilde, den eventuelle sammenhengen mellom sosioøkonomisk bakgrunn og livskvalitet? Avhandlingens metode følget et kvantitativt design og det ble benyttet datamaterialet fra ungdataundersøkelsen gjennomført i Stavanger våren 2016, gjort tilgjengelig gjennom NSD. Analysen bygget på svar fra 3318 ungdom fra 8. til 10. klasse. Ungdommens livskvalitet ble målt ut fra et samlemål om hvor fornøyde de var med foreldre, venner, skolen, lokalmiljø og helse. Gjennom regresjons- og korrelasjonsanalyse ble det funnet lav grad av sosiale forskjeller i livskvalitet blant ungdom i Stavanger. Hovedfunnene for analysene var at de psykososiale faktorene; forhold til foreldre, minst en trofast venn, trivsel på skolen og selvbilde, forklarte en betraktelig større del av livskvalitet enn sosioøkonomisk bakgrunn. Spesielt ungdommens selvbilde hadde høy korrelasjon med livskvalitet og hadde en høy forklart varians. Jenter viste seg å skåre dårligere enn gutter på alle psykososiale stressfaktorer; dårlig forhold til foreldre, ingen trofast venn, mistrivsel på skolen og dårlig selvbilde. Funnene drøftes i lys av et ressursperspektiv med bakgrunn i resiliens-teori og perspektiv om salutogenese. Vider anvendes teori om forventningens kraft og familiestress- og familieinvesteringsperspektiv som forståelsesramme for sammenhengen mellom sosioøkonomisk bakgrunn og livskvalitet.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwaynb_NO
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-SV-IS/2019;
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectsosialt arbeidnb_NO
dc.subjectsocial worknb_NO
dc.subjectsosial ulikhetnb_NO
dc.subjectsosioøkonomisk bakgrunnnb_NO
dc.subjectlivskvalitetnb_NO
dc.subjectpsykososiale faktorernb_NO
dc.subjectungdomnb_NO
dc.subjectungdatanb_NO
dc.titleUlikhetens pris; «En kvantitativ studie av sammenhengen mellom sosioøkonomisk bakgrunn, psykososiale faktorer og livskvalitet blant unge i Stavanger»nb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Sosialt arbeid: 360nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal