En spire til noe mer - Et kvalitativt intervjustudie av leder- medarbeiderrelasjonen i lys av Hans Skjervheims treleddede relasjon
Master thesis
View/ Open
Date
2019-06Metadata
Show full item recordCollections
- Studentoppgaver (SV-IMS) [1444]
Abstract
Forskning viser på den ene siden at kontrollsystemer har vist seg å ha en negativ effekt både på mennesker i arbeidssammenheng, men også på driftsresultater. På den andre siden viser forskning at gode relasjoner mellom ledere og de som ledes har en positiv effekt både på relasjonen og på det driftsmessige. I dette prosjektet har formålet vært å sette fokus på mellommenneskelige relasjoner i organisasjoner og å få økt forståelse og innsikt i hvordan ledere arbeider med dette på en konstruktiv måte uavhengig av kontrollsystemer. Problemstillingen jeg har søkt å få svar på og drøftet er;
På hvilken måte kan en leder arbeide konstruktivt med mellommenneskelige relasjoner for å oppnå godt samarbeid og medarbeiderskap i lys av Hans Skjervheims treleddede relasjon?
For å få svar på min problemstilling, som tar utgangspunkt i Skjervheims teoretiske verktøy den treleddede relasjon har jeg benyttet meg av en deduktiv og induktiv tilnærming. Jeg har undersøkt hvordan tre ledere arbeider med og forholder seg til det mellommenneskelige i ledelsessammenheng. Rollen personalleder er valgt for å representere gruppen ledere. Jeg har benyttet en kvalitativ metode med inspirasjon fra fenomenologi og hermeneutikk i tillegg til intervju som datainnsamlingsmetode. Mitt teoretiske plattform er i hovedsak Skjervheims treleddede relasjon med støtte fra elementene i Jan Spurkelands relasjonsledelsesteori.
Studiens funn viser at ledernes handlinger og hvordan de forholder seg til sine medarbeidere er i tråd med Skjervheims treleddede relasjon, som er å forstå som et subjekt-subjekt relasjon. Samtidig viser funnene at å opprettholde et treleddet relasjon kan på grunn av krav knyttet til lederrollen være utfordrende. Alle lederne i denne undersøkelsen har, i tillegg til personalledelse, også ansvar for driften i virksomheten de er ledere i. Å ha driftsansvar innebærer i denne studien å ta valg som ikke alltid oppleves riktige for medarbeiderne. Funnene tilsier at det er en balansegang som krever nøye og gjennomtenkte handlinger, men ved å legge til rette for dialog foreligger det gode muligheter for «å bygge sterke bruer mellom leder og medarbeider».
Description
Master's thesis in Change management