Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHatteland, Øystein
dc.contributor.authorFraas, Henriette
dc.date.accessioned2019-10-14T10:40:36Z
dc.date.available2019-10-14T10:40:36Z
dc.date.issued2019-06
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2621918
dc.descriptionMaster's thesis in Change managementnb_NO
dc.description.abstractSammendrag Aldri før har antall bønder i Norge vært lavere. På tolv år har i underkant av 12 000 bønder lagt ned gårdsdriften, og denne utviklingen har gjort at situasjonen med rekruttering i norsk landbruk stadig er gjenstand for oppmerksomhet fra både myndigheter og næringen selv. Med dette som bakgrunn er derfor generasjonsskifteprosessen et viktig tema å fremskaffe mer kunnskap om, spesielt med tanke på at 85% av gårdsovertakelsene i landet foregår innen familier. Interessante spørsmål jeg ønsket å få svar på, var blant annet hvordan samspillet mellom aktørene er i en generasjonsskifteprosess, hvilke forventninger og følelser de har for prosessen underveis og etter gjennomføring, samt å definere hvilke potensielle relasjonelle dilemmaer de står overfor. I studien anvendes Cato Wadel sin teori om læringsforhold fra boken «Læring i lærende organisasjoner», som inkluderer blant annet mellommenneskelige forhold som følelsesforhold, aktelsesforhold, tillitsforhold og motivasjonsforhold, og læring i team. Disse variablene raffineres og operasjonaliseres i forhold til individene i enheten, og blir brukt som et kartleggingsverktøy for å definere hvilket relasjonelt samspill de har seg imellom og om gårdsbruket. Under analyse av data kunne det konkluderes om det fantes uuttalte relasjonelle dilemma knyttet til generasjonsskifte-prosessen. Studiet er en enkelcasestudie hvor oppmerksomheten ble rettet mot fire individer som er valgt ut fordi de befinner seg i en påbegynt generasjonsskifteprosess. Det er foretatt intervju av de fire aktørene, to fra eldre generasjon og to fra yngre generasjon, og det empiriske materialet er analysert og drøftet i forhold til valgt teori. Resultater viser at enheten opererer i det som Wadel kategoriserer som team, der de alle holder seg selv og hverandre gjensidig ansvarlig for å nå målet om å gjennomføre et ryddig og uproblematisk generasjonsskifte. Aktørene har for det meste sterke og stabile mellommenneskelige forhold som påvirker læringsforholdene, med unntak av enkelte. Dette bunner i de uuttalte relasjonelle dilemmaene i det instrumentelle system; økonomi – inntektsgrunnlag og husholdsorganisering, og i det menneskelige system; engstelse og usikkerhet grunnet mangel på kommunikasjon og mangel på avklaring av roller og forventninger. Studiet viser at teori om læringsforhold kan benyttes for å kartlegge relasjonelle forhold i enheter og påvise relasjonelle dilemma, og at det kan benyttes for vurdering av det menneskelige systemet i en generasjonsskifteprosess. Abstract The quantity of active farmers in Norway have never before been this low. In the last twelve years, approximately 12 000 farmers have discontinued their farming businesses. This development has led to great attention from the Norwegian authorities, and the industry itself, towards the situation regarding farming recruitment. With that in mind, the process of generational takeover is an important issue to acquire more knowledge about, especially considering that about 85% of the farm acquisitions is dealt within family generations. Some of the questions I have pursued in this study includes how the individuals interact in a generational takeover process, what expectations and feelings they have towards each other during and after the process, and also if I could define and conclude relational dilemmas as a direct result from the situation they are in. For this study, I have applied Cato Wadels’ theory about learning conditions, from his book “Læring i lærende organisasjoner”. The theory includes concepts like interpersonal conditions, such as emotional conditions, deference conditions, trust conditions, motivational conditions and team learning. These variables have been refined and operationalized in comparison to the individuals in the unit, and they have been used as an assessment tool to define their relational interaction regarding the farm and its operations, as well as the process of the farm takeover itself. During the analysis of the acquired data, conclusions could then be drawn about existing unspoken relational dilemmas linked to the takeover process. This study is a single-case study, where the attention has been focused on four chosen individuals that find themselves in a commenced takeover process. There has been conducted interviews of the four individuals, two from the older generation of farmers and two from the forthcoming generation of farmers, and the empirical material has been analyzed and discussed in accordance to chosen theory. Results show that the unit is operating in what Cato Wadel describes as teamwork. Findings show that they hold themselves, and each other, mutually responsible for reaching the goal of conducting an orderly and non-problematic takeover process. The subjects withhold, for the most part, powerful and stable interpersonal conditions that affects their learning conditions, with the exception of some. These exceptions stem from unspoken relational dilemmas in the instrumental system; economy (income base and household base), and in the human system; anxiousness and uncertainty that stems from lack of communication and lack of clarification regarding roles and expectations. The study shows that it is possible to utilize theory of learning conditions to assess relational conditions in units, as well as to detect and define relational dilemmas.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwaynb_NO
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-SV-IMS/2019;
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectgenerasjonsskiftenb_NO
dc.subjectlandbruknb_NO
dc.subjectcasestudienb_NO
dc.subjectkvalitativt forskningsintervjunb_NO
dc.subjectteamnb_NO
dc.subjectrelasjonelle dilemmanb_NO
dc.subjectlæringsforholdnb_NO
dc.subjectsamhandlingnb_NO
dc.subjectsamspillnb_NO
dc.subjectrelasjonell erfaringnb_NO
dc.subjectaktelsesforholdnb_NO
dc.subjecttillitsforholdnb_NO
dc.subjectfølelsesforholdnb_NO
dc.subjectmotivasjonsforholdnb_NO
dc.subjectendringsledelsenb_NO
dc.titleGenerasjonsskifte i norsk landbruk - En aktørstudie av læringsforhold, samspill og uuttalte relasjonelle dilemmanb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (SV-IMS) [1267]
    Master- og bacheloroppgaver i Endringsledelse / Kunst og kulturvitenskap / Samfunnssikkerhet / Dokumentarproduksjon

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal