Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorRege, Mari
dc.contributor.authorAlfheim, Linn Beate
dc.contributor.authorGranholt, Elise Mariann
dc.date.accessioned2020-02-26T11:50:07Z
dc.date.available2020-02-26T11:50:07Z
dc.date.issued2019-07-28
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2643902
dc.descriptionMaster's thesis in Businessnb_NO
dc.description.abstractDavid Graeber hevder at majoriteten av dagens arbeidsmarked er preget av meningsløse bullshit jobs. I hvor stor grad samfunnet består av disse har vært et hett diskusjonstema de siste årene, spesielt med tanke på at det kan være problematisk i et samfunn hvor arbeidsmoral assosieres med selvverd. Ettersom dette er et såpass nytt fenomen er det lite kunnskap knyttet til hva som kan gjøre at arbeid oppfattes som «bullshit». Denne studien undersøker i hvilken grad to motivasjonsfaktorer samvarierer med bullshit jobs. Dataen er hentet fra en undersøkelse gjennomført av TNS Gallup hvor respondentenes manglende opplevde samfunnsnytte og mening på arbeidsplassen brukes som mål på om arbeidet er en såkalt bullshit job. Måleenhetene for motivasjonsfaktorene lojalitet og autonomi består av relevante faktorer bestående av spørsmål fra datasettet, basert på Cronbach’s alpha. Alle variablene er videre standardisert for å bedre sikre et sammenligningsgrunnlag. Undersøkelsene er gjort ved lineær regresjonsanalyse. Motivasjon er viktig for produktivitet og det er viktig med kunnskap om dette temaet slik at både bedrift og arbeidstaker kan oppnå sitt fulle potensiale. Vi finner at lojalitet i stor grad har negativ samvariasjon med bullshit jobs, som tilsier at vi har gode bevis for å konkludere med at lojalitet til arbeidsplassen motvirker bullshit jobs. På den annen side har autonomi varierende resultater, og viste positiv samvariasjon i de sterkeste modellene. Variasjonen i koeffisienten og den uventede positive samvariasjonen kan skyldes skjevhet tilknyttet manglende variabler i måleinstrumentet, og vi kan dermed ikke konkludere med at autonomi har negativ samvariasjon med bullshit jobs. På bakgrunn av dette vil problemstillingen besvares med at motivasjonsfaktorene i moderat grad motvirker bullshit jobs.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwaynb_NO
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-HH/2019;
dc.subjectøkonominb_NO
dc.subjectadministrasjonnb_NO
dc.subjectmotivasjonnb_NO
dc.subjectarbeidslivnb_NO
dc.titleHva gjør at en jobb oppleves som en bullshit job?nb_NO
dc.title.alternativeWhat makes a job a bullshit job?nb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.description.versionsubmittedVersionnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel