Et studie av NeoDrill sin innovative Conductor Anchor Node(CAN) teknologi, og den sitt potensial på norsk og britisk kontinentalsokkel:
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2648873Utgivelsesdato
2015-10-26Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Studentoppgaver (TN-ISØP) [1410]
Sammendrag
NeoDrill har utviklet et nytt brønnfundament for petroleumsbrønner offshore. Conductor Anchor Node(CAN) er et sugeanker som gir ekstremt gode lastkapasitet i forhold til konvensjonelle petroleumsbrønner.
Utgangspunktet for oppgaven var å finne markedspotensialet til CAN teknologien på norsk og britisk sokkel. Oppgaven var tredelt, i Del 1 ble teknologien presentert sammen med fordeler og bruksområder.
I Del 2 ble markedspotensialet estimert, men fordi det forelå så lite data så ble det gjort en skjønnsmessig vurdering på at teknologien geoteknisk sett kunne brukes på 70 % av alle brønner. I forhold til at CAN bare kan brukes på satelittbrønner, så ble tatt utgangspunkt i at
2
den kan brukes på alle letebrønner, men bare på 10 % av produksjonsbrønnene i det norske og britiske markedet. Noe som resulterte i et markedspotensial på 702 millioner kroner årlig.
I Del 3 ble NeoDrill omtalt, og ulike temaer som er viktig for videre vekst presentert. Etter diskusjon i del 4 endte konklusjonen opp med tre konkrete forslag for å oppnå vekst og dermed oppfylle markedspotensialet.
NeoDrill bør etter forfatteres vurdering:
1) Innføre en tredelt salgsstrategi
2) Revurdere dagens markedsføringsstrategi 3) Søke utviklingsstøtte
Som følge av CAN teknologiens enorme markedspotensial, så bør man utvide salgskorpset og innføre en tredelt salgsstrategi slik at man får dekket alle løsninger, nemlig CAN for letebrønner, produksjonsbrønner og såkalte spesialsbrønner. Selv om det er ressurskrevende for en liten bedrift som NeoDrill å utvide salgskorpset så blir risikoen liten i forhold til det enorme markedspotensialet som er der.
NeoDrill tilbyr Pre-Rig konseptet som potensielt kan spare 52 millioner kroner per brønn, noe som vil resultere i en årlig besparelse for operatører på i underkant av 2,8 Milliarder kroner. Gitt at man da tar utgangspunkt i samme markedsforhold som ga NeoDrill et omsetningspotensialet på 702 millioner kroner. Men operatørene ser ikke ut til å omfavne dette konseptet enda, og siden det er utenfor NeoDrills sin kontroll så foreslås det å heller kvantifisere og fokusere all markedsføring på de andre egenskapene til CAN teknologien. Økt etterspørsel etter CAN i fremtiden er nesten unngåelig fordi det er så mange av egenskapene som blir viktigere å viktigere med den utviklingen som er i markedet i dag. Men man trenger noe å leve av før Pre-Rig konseptet slår inn for fullt.
For at NeoDrill skal kunne klare å holde fokus på det de er best til uten at det går utover fokus på viktigste ting som for eksempel salg. Så blir det foreslått at de bør søke støtte hos institusjoner som for eksempel Innovasjon Norge. Det er bevist at selskaper som søker slik støtte til utviklingsprosjekter har større sannsynlighet for suksess.
Ved en slik tilnærming til utfordringene så bør det meste være lagt til rette for vekst, samtidig som den kreative organisasjonen beholder sin identitet som en innovatør innen leverandørbransjen til oljeindustrien.
Beskrivelse
Master's thesis in Industrial economics