Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorRavndal, Bjarte
dc.contributor.authorMiddborg, Jens Henry
dc.date.accessioned2020-08-06T13:46:39Z
dc.date.available2020-08-06T13:46:39Z
dc.date.issued2020-05
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2671123
dc.descriptionExecutive Master’s thesis in Business Administrationen_US
dc.description.abstractGjennom de siste 10-årene har digitalisering fått mer fokus i næringslivet, men likefult blant forskning og samfunn. Hvordan påvirker digitalisering samfunnet og næringslivet, og har det en konkurransedrivende kraft? Flere studier har sett nærmere på hvordan bedriftsstyrer kan spille en mer aktiv rolle i hvordan selskaper kan posisjonere seg for økt konkurransekraft og endringstakt. Spørsmålet som flere har stilt er hvordan digitalisering påvirker det strategiske perspektivet for bedrifter. Bakgrunnen og hensikten med denne oppgaven var å se nærmere på hvordan norske styrer prioriterer digitalisering på agendaen i styrerommet, og om styremedlemmer har kompetanse og forståelse til å bidra til endringstakten i selskapene med digitalisering i sentrum. Samtidig ønsket jeg å gi noen ideer og forslag til hvordan de kan møte en økt konkurranse gjennom å sette digitalisering i fokus. En anonym undersøkelse rettet mot et utvalg av Norske styremedlemmer i børsnoterte selskaper har vært målgruppen i oppgaven. Resultatet sammensatt med teoretiske studier, andre næringslivsundersøkelser og mine egne erfaringer er blitt lagt til grunn i besvarelsen. Resultatet viser at styrets rolle i dag har en passiv tilnærming til digitalisering. Generelt bør styrets rolle endres fra en tradisjonell og passiv tilnærming til en mer dynamisk tilnærming. Norske styremedlemmer må spille en mer aktiv rolle i strategisk ledelse av selskapene der digitalisering er en sentral del av overordnet selskapsstrategi. Videre viser resultatet at Norske styremedlemmer har digitalisering på styreagendaen, men er ikke delaktige i å støtte daglig ledelse, og har heller ikke nok kompetanse til å bidra på den digitale agenda.en_US
dc.description.abstractOver the past decades digitalization has become more of interest in the corporate world, likewise in research and society. How does digitalization influence society and corporations, and does it have any competitive advantage? Several studies have been looking at how board of directors can play a more significant role in how their businesses are taking advantage of digitalization in an increased competitive market. The question mark is how digitalization influence the strategic perspective for businesses. The background and purpose of this study was to look at new ways in which Norwegian boards prioritize digitalization on the agenda in the boardroom, and if board of directors have the expertise and understanding of digitalizion to support their corporation preparing for a shift into the digitale age. At the same time, I also wanted to give some ideas and perspectives on how to board of directors can meet the increased competition by beeing more digital in their mindset. An anonymous survey aimed at a selection of Norwegian board members in listed corporations was the target group in the study. The results combined with theoretical papers, other business studies and my own experiences have been used in the thesis. The result shows that the role of the board today has a passive approach to digitalization. The role of the board has to change from a traditional and passive approach to a more dynamic approach. And the board of directors must play a more active role in the strategic management of the company where digitalization is integrated in the overall strategy. Furthermore, the results show that Norwegian board of directors do prioritize digitalization on the board agenda, but they are not involved in supporting day-to-day management, nor do they have enough expertise to contribute to the digital agenda.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwayen_US
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-HH/2020;
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectdigitaliseringen_US
dc.subjectstyremedlemmeren_US
dc.subjectstyremedlemen_US
dc.subjectstyrearbeiden_US
dc.subjectstrategien_US
dc.subjectdigital transformasjonen_US
dc.subjectit governanceen_US
dc.subjectITen_US
dc.subjectledelseen_US
dc.subjectboard of directorsen_US
dc.subjectstrategyen_US
dc.subjectit governanceen_US
dc.subjectdigitalizationen_US
dc.subjectøkonomien_US
dc.titleNorske styremedlemmer, digitale sinker?en_US
dc.title.alternativeEn kvantitativ studie av Norske styremedlemmer og deres fokus på digitalisering i styrearbeideten_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.rights.holderJens Henry Middborg (c) 2020en_US
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal