Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorLaudal, Thomas
dc.contributor.authorSkjelbreid, Morten
dc.contributor.authorVold, Kristin
dc.date.accessioned2020-09-23T08:32:55Z
dc.date.available2020-09-23T08:32:55Z
dc.date.issued2020-06-14
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2679164
dc.descriptionMaster's thesis in Strategy and Managementen_US
dc.description.abstractI denne oppgaven er formålet å se nærmere på Equinor Forpleining sin satsing på kompetanse gjennom opprettelsen av et eget Ressurs- og Kompetansesenter (RKS). Oppgavens problemstilling er: Fungerer Ressurs- og Kompetansesenter (RKS) som et strategisk endringsverktøy i forpleiningsorganisasjonen til Equinor? For å kunne besvare denne problemstillingen har vi utviklet og formulert tre forskningsspørsmål: Hva er ledelsens rolle før, under og etter endringsprosessen? Hvordan har kompetansearbeidet bidratt til endring i forpleiningen? Gitt at kompetansearbeidet bidrar til endring, hvordan påvirkes de ansattes rolle av dette? RKS består av ca. 10% av den totale arbeidsstyrken i Equinor Forpleining. Ledelsen tok et bevisst valg gjennom i hovedsak å kanalisere deltakelse på kurs- og kompetansearrangementer til RKS-ansatte, og vi ønsket å se nærmere på hvordan denne type systematisk organisering kan påvirke organisasjonens kompetansearbeid. Vi har gjennomført en kvalitativ studie basert på dokumentanalyse samt elleve semi-strukturerte intervju med ledelse og ansatte i Equinor. Hensikten med intervjuene har vært å få innsikt i de involverte aktørenes perspektiv på det systematiske kompetansearbeidet. Oppgavens viktigste teoretiske bidrag er teoriene om explore og exploit, ambidextrous approach og absorptive capacity, sett i sammenheng med ledelsesteori knyttet opp mot top-down- og bottom-up-tilnærming. Hovedfunnene viser at ledelsen nå har fått en mer tilbaketrukket rolle på enkelte områder, men at de fortsatt spiller en betydelig rolle og ikke er fremmed for å tre inn i rollen som pådriver til endring og kompetanseheving om nødvendig. Funnene viser videre at kompetansearbeidet tydelig har bidratt til endring i organisasjonen, og flere av målene som ble satt ved prosjektstart er oppnådd. Til slutt viser vår studie at ansattes roller påvirkes, blant annet gjennom at de tillegges mer ansvar og større forventninger knyttet til det å bidra til kompetanseheving. Vi konkluderer med at samspillet og det systematiske kompetansearbeidet i Equinor Forpleining fungerer som et strategisk endringsverktøy i organisasjonen, både for ledelsen og for de ansatte.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwayen_US
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-HH/2020;
dc.subjectøkonomien_US
dc.subjectadministrasjonen_US
dc.subjectstrategien_US
dc.subjectledelseen_US
dc.titleStrategisk ledelse og samarbeid i Equinoren_US
dc.title.alternativeStrategic Management and Co-operation in Equinoren_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel