Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSjøvaag, Helle
dc.contributor.authorHill, Pernille Amelia
dc.date.accessioned2020-10-09T12:37:25Z
dc.date.available2020-10-09T12:37:25Z
dc.date.issued2020-06-13
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2682050
dc.descriptionMaster's thesis in Change managementen_US
dc.description.abstractFormålet til oppgaven er å se nærmere på hvilke faktorer som er avgjørende i implementeringen av digitale samhandlingsplattformer, basert på samtaler med ansatte i Konsulentbedrift X. De tre faktorene tillit, struktur og kultur skaper rammeverket for forskningsspørsmålene og blir brukt som en grunnmur for oppgaven. Faktorene trekkes opp mot teorier om motstand og endringsledelse for å se hva som påvirker ansatte og ledelsen mest i implementeringen. Digital samhandling er et verktøy som baserer seg på kunnskapsdeling over virtuelle plattformer. Det finnes flere tilbud på markedet i dag, men den mest anerkjente er Office 365-pakken levert Microsoft. Målet til digitale samhandlingsplattformer er å øke kommunikasjonen og kunnskapsdelingen i organisasjonen, på tvers av geografiske og sosiale skiller. Ved å åpne for informasjonsdeling gjennom virtuelle plattformer vil man øke effektiviteten i organisasjonen betraktelig. Jeg har tatt utgangspunkt i et større konsulentfirma som selv bruker digitale samhandlingsplattformer og implementerer plattformene for andre organisasjoner. Dataene er samlet inn gjennom kvalitative forskningsintervju, med et utvalg av konsulenter og ledelse som selv jobber nært på og har sterk ekspertise om digitale samhandlingsplattformer. I den innsamlede dataen ser jeg at beskrivelsene samsvarer godt med teorien i oppgaven. Tillit, kultur og struktur er alle faktorer som påvirker hverandre og sørger for at implementeringen er vellykket. Samtidig er det avgjørende at ledelsen er gode rollemodeller for de ansatte og oppfordrer til bruk. I flere tilfeller viser det seg at ledelsen har liten eller ingen digital kompetanse. I tilfeller der ledelsen ikke kan motivere sine ansatte, hjelper en endringsagent som brobygger. Endringsagenten blir bindeleddet i den kompliserte implementeringsprosessen.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwayen_US
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-SV-IMS/2020;
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectendringsledelseen_US
dc.subjectimplementeringen_US
dc.subjectledelseen_US
dc.subjectendringsagenten_US
dc.subjectdigital samhandlingen_US
dc.titleVeien til digital samhandling: Fortellinger fra Konsulentbedrift Xen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210::Bedriftsøkonomi: 213en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (SV-IMS) [1267]
    Master- og bacheloroppgaver i Endringsledelse / Kunst og kulturvitenskap / Samfunnssikkerhet / Dokumentarproduksjon

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal