Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorKuran, Christian Henrik Alexander
dc.contributor.authorOlsnes, Kariann
dc.date.accessioned2020-10-09T12:51:57Z
dc.date.available2020-10-09T12:51:57Z
dc.date.issued2020-06-11
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2682057
dc.descriptionMaster's thesis in Change managementen_US
dc.description.abstractI denne oppgaven har jeg prøvd å finne ut om de videregående skolene i Rogaland er med på å bidra til det grønne skiftet ved å bli Miljøfyrtårnsertifiserte. Dette er belyst ved hvordan miljøledelse utøves i de videregående skolene og om det er forskjeller og likheter med tanke på utøvelsen av miljøledelse ved skolene. Her ble kategoriene avfall, transport, energi, innkjøp og annet vektlagt. Videre har jeg analysert om begrepsforståelsen av begrepene det grønne skiftet og miljøledelse har en påvirkning på hvordan miljøledelse utøves ved skolene. Jeg har utført kvailitative dybdeintervju med 7 videregående skoler. Utvalget av skoler ble gjennomført strategisk ut ifra geografisk beliggenhet og om skolene var med i Miljøfyrtårn ordningen. Jeg endte opp med 1 skole som er sertifisert, 2 skoler som holder på å bli sertifisert og 4 skoler som ikke er med i Miljøfyrtårn ordningen. De kvalitative dataene ble analysert og det ble utformet et fuzzy set, inspirert av Ragin. Videre ble disse dataene analysert i lys av Winsemius og Guntram sin stadieteori for tilnærming til miljø- og samfunnsutfordringer. Med utgangspunkt i effekthierarkimodellen har jeg analysert mulige fordeler det gir skolene å bli Miljøfyrtårnsertifisert. Videre har jeg drøftet muligheten for organisatorisk læring i skolene med tanke på utøvelse av miljøledelse. Mine analyser viser at det er forskjeller mellom hvordan skolene utøver miljøledelse. De skolene som er med på Miljøfyrtårn ordningen gjør flest miljøtiltak, har satt sin miljøledelse i system og har en miljøgruppe. Disse skolene har et bedre utgangspunkt for organisatorisk læring, sammenlignet med de andre skolene. Min analyse viser at begrepsforståelsen av det grønne skiftet har ingenting å si for utøvelse av miljøledelse ved skolene. Mens begrepsforståelsen av miljøledelse har en viss sammenheng med utøvelse av miljøledelse ved skolene. Min konklusjon er at de videregående skolene møter det grønne skiftet på en varierende måte, og at det å bli Miljøfyrtårn sertifiserte er et bidrag til det grønne skiftet.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwayen_US
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-SV-IMS/2020;
dc.subjectendringsledelseen_US
dc.subjectchange managementen_US
dc.titleMiljøfyrtårn - et bidrag til det grønne skiftet? En casestudie av miljøledelse i videregående skoler i Rogaland.en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.versionsubmittedVersionen_US
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210::Bedriftsøkonomi: 213en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (SV-IMS) [1267]
    Master- og bacheloroppgaver i Endringsledelse / Kunst og kulturvitenskap / Samfunnssikkerhet / Dokumentarproduksjon

Vis enkel innførsel