Personalets beskrivelser av medvirkning fortolket fra et fellesskapsperspektiv
Peer reviewed, Journal article
Published version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2687213Utgivelsesdato
2020-06Metadata
Vis full innførselSamlinger
Originalversjon
Ree, M. (2020) Personalets beskrivelser av medvirkning fortolket fra et fellesskapsperspektiv. Barn, 38(2) 10.5324/barn.v38i2.3707Sammendrag
Formålet med denne studien er å få kunnskaper om medvirkning i barnehagen med fokus på et fellesskapsperspektiv. Studien er basert på seks individuelle semistrukturerte intervjuer av personale i tre ulike barnehager. Forskningsspørsmålet i studien er: Hvilke vilkår for medvirkning trer frem gjennom personalets beskrivelser av medvirkning i barnehagens fellesskap? Analysen viser følgene vilkår for medvirkning i fellesskap: 1) Samhold 2) Barns initiativer og perspektiver 3) Aksept/toleranse for ulikhet 4) Barnehagens institusjonelle strukturer og regler. Intensjonene bak personalets handlinger var av betydning for en demokratisk orientering mot å skape vilkår for medvirkning i fellesskap.