Carne y Arena (Virtually present, Physically invisible) – refleksjoner i lys av Stanley Cavells filmfilosofi
Peer reviewed, Journal article
Published version
![Thumbnail](/uis-xmlui/bitstream/handle/11250/2721362/Postnr%2b1737334.pdf.jpg?sequence=6&isAllowed=y)
View/ Open
Date
2019-12Metadata
Show full item recordCollections
Original version
Wittusen, C: (2019) Carne y Arena (Virtually present, Physically invisible) – refleksjoner i lys av Stanley Cavells filmfilosofi. Norsk Filosofisk tidsskrift, 54 (4), pp. 232-246. 10.18261/issn.1504-2901-2019-04-05Abstract
Denne artikkelen diskuterer Alejandro González Iñárritus installasjon Carne y Arena (Virtually present, Physically invisible) fra 2017 i lys av Stanley Cavells ontologiske undersøkelser av filmmediet. Installasjonens VR-sekvens reiser filosofiske spørsmål når det gjelder våre forestillinger om nærvær og fravær. Cavells filosofiske undersøkelser, som tok utgangspunkt i filmen som et analogt medium, er relevante for å undersøke opplevelser muliggjort av nye digitale audiovisuelle teknologier.