Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorJacobsen, Jan Otto
dc.contributor.authorUrdal, Gry Anita
dc.date.accessioned2021-01-24T17:02:25Z
dc.date.available2021-01-24T17:02:25Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2724365
dc.description.abstractTema for denne studien er inkludering av elever med spesielle opplæringsbehov i skolesammenheng. Skolen er en viktig arena for barn og ungdom, og inkludering er et sentralt prinsipp i skolen. Hensikten med studien er å få mer informasjon om hvordan de ansatte på skolen arbeider for å få til en god inkludering av elever som har spesielle opplæringsbehov. For å få denne informasjonen valgte jeg å bruke kvalitativ metode. På bakgrunn av metode valgte jeg å intervjue fire informanter fra to ulike skoler i et fylke, informantene hadde ulik kompetanse og erfaringer med inkluderingsarbeidet. Funnene ble drøftet opp mot tre temaer, som er: tverrfaglig samarbeid, klasserom og aktivitet. Et av de mest sentrale funnene i studien var at det tverrfaglige samarbeidet på skolen kunne ha stor betydning for hvordan inkluderingsprosessen foregikk. De som hadde et godt tverrfaglig samarbeid hadde oftere små uformelle møter i løpet av uken. I løpet av disse møtene kunne de blant annet snakke om håndtering av mulige utfordrende situasjoner og planlegge undervisning. Et annet sentralt funn var at tilstedeværelse i ordinære undervisningstimer ikke automatisk skapte inkludering, spesielt ikke hvis det var lite elevaktivitet og gruppearbeid. I tillegg viste et annet sentralt funn at aktiviteter kunne for mange elever vær en mestringsarena, da det var mange elever som er flinkere på det praktiske enn det teoretiske. Det gjorde at de følte de kunne bidra med noe til fellesskapet, og ble dermed mer inkludert. Noen av de viktigste konklusjonene i studien var at det er viktig å fokusere på å få et godt tverrfaglig samarbeid mellom lærere og miljøarbeidere. Ved å ha et godt tverrfaglig samarbeid kunne man legge bedre til rette for tilpasninger og gi elevene en større forutsigbarhet i utfordrende situasjoner rundt inkludering. En av de viktigste konklusjonene som kommer frem i studien er at det er viktig å begynne med inkludering der elevene er gode. Er elevene flinke på gruppeferdigheter og fagstoff, da kan man begynne med inkludering i klasserommene. Hvis de derimot er gode på for eksempel idrett og har gode sosiale ferdigheter, da kan man begynne med å ta dem med i aktiviteter og fag som er mer praktiske.
dc.description.abstract
dc.language
dc.publisheruis
dc.titleInkluderingsprosessen på skoler
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel