Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorKlemsdal, Lars
dc.contributor.advisorThesen, Gunnar
dc.contributor.authorNodland, Benedikte Vanglo
dc.contributor.authorSørheim, Malin Vagle
dc.date.accessioned2021-02-16T13:32:28Z
dc.date.available2021-02-16T13:32:28Z
dc.date.issued2020-06
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2728430
dc.descriptionMaster's thesis in Change managementen_US
dc.description.abstractMålet med denne oppgaven er å se nærmere på organisatorisk tilhørighet blant operatører offshore. Tilhørighet er et viktig element i ansattes trivsel, ytelse og ønske om å forbli hos arbeidsgiver. Studien støtter seg hovedsakelig til Allen og Meyer (1991) sitt rammeverk for å forstå og definere de dynamiske prosessene av organisatorisk tilhørighet. Studien bidrar med å identifisere hvordan organisatorisk tilhørighet utspiller seg mellom arbeidstaker og arbeidsgiver, samt hvordan tilhørighet til eksterne parter kan påvirke de ansattes tilhørighet til arbeidsgiverorganisasjon. I tillegg undersøker vi også hvordan arbeidstakere opplever tiltak som er iverksatt av arbeidsgiverorganisasjonen og hvordan dette påvirker deres organisatoriske tilhørighet. For å undersøke oppgavens problemstilling skal vi studere operatører ansatt i Apply, en leverandør til olje- og gassindustrien. Dette er blitt gjort ved hjelp av en survey inspirert av Allen og Meyer (1990) og Gregersen (1993). Vi analyserer hvordan de ulike formene for tilhørighet utspiller seg blant operatørene, samt hvordan deres tilhørighet til eksterne parter påvirker deres tilhørighet til arbeidsgiverorganisasjon. Analysene tar også for seg hvordan operatørene opplever deres muligheter for videreutvikling, om informasjonsskrivet bidrar til økt inkludering og om medarbeidersamtale har en positiv effekt på den organisatoriske tilhørigheten. Studiens resultater viser at operatørene føler sterkest følelsesmessig tilhørighet til arbeidsgiverorganisasjon. Resultatene avkrefter at tilhørighet til eksterne parter svekker den organisatoriske tilhørigheten. Tiltakene Apply har iverksatt får ulik empirisk støtte. Hvordan operatørene opplever sine egne utviklingsmuligheter, samt i hvilken grad de opplever at informasjonsskrivet bidrar til økt inkludering har en positiv effekt på deres organisatoriske tilhørighet til arbeidsgiverorganisasjon. Samtidig fikk vi ingen signifikante resultater som tyder på at operatører som har hatt medarbeidersamtale i løpet av det siste året føler sterkere organisatorisk tilhørighet enn de som ikke har hatt medarbeidersamtale.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwayen_US
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-SV-IMS/2020;
dc.subjectendringsledelseen_US
dc.subjectorganisatorisk tilhørigheten_US
dc.subjecttilhørighetskonflikten_US
dc.subjectekstern tilhørigheten_US
dc.subjectutviklingen_US
dc.subjectmedarbeidersamtaleen_US
dc.subjecttre-komponentmodellenen_US
dc.subjectchange managementen_US
dc.titleOrganisatorisk tilhørighet blant operatører offshoreen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (SV-IMS) [1267]
    Master- og bacheloroppgaver i Endringsledelse / Kunst og kulturvitenskap / Samfunnssikkerhet / Dokumentarproduksjon

Vis enkel innførsel