Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorØygarden, Olaug
dc.contributor.authorSteinnes, Sigrid
dc.contributor.authorMokleiv Blikra, Karoline
dc.date.accessioned2021-02-16T13:35:52Z
dc.date.available2021-02-16T13:35:52Z
dc.date.issued2020-08-30
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2728434
dc.descriptionMaster's thesis in Change Managementen_US
dc.description.abstractImplementering er det kritiske bindeleddet mellom valget av å ta i bruk en innovasjon og den rutinemessige bruken av innovasjonen (Klein et al, 1996). Organisasjonens evne til å ta i bruk endringer reflekterer dens robusthet. Vellykket implementering er et resultat av at ansatte har mestret oppgaven med å ta i bruk innovasjonen. Læring anses som selve kjernen i oppgaven med å få ansatte til å ta i bruk nye verktøy. En anerkjent metode for læring i helsevesenet er simulering. Med bakgrunn i dette ble følgende problemstilling formulert: Hvordan kan simulering anvendes for å bidra til læring i en implementeringsprosess? Oppgavens hensikt har vært å studere hvordan ansatte på to sykehusavdelinger har brukt simuleringsbasert læring for å implementere MIT/NEWS. Problemstillingen har blitt utforsket gjennom en abduktiv tilnærming til teori og empiri med fokus på læringskultur, psykologisk trygghet, kommunikasjon, relevans, realisme og refleksjon. Studiet ble gjennomført med kvalitativ metode. Det ble foretatt semistrukturerte intervjuer med 13 informanter som har vært med i, eller har forbindelse til simuleringen på en av de to avdelingene. I tillegg ble det gjort en ikke-deltagende observasjon av selve simuleringssituasjonen. Funnene i denne oppgaven viser at deltakerne samhandler på tvers av profesjonene uten å ha god nok kunnskap om hverandres roller og funksjoner. Videre viser det seg at oppfattelse av bruken rundt MIT/NEW har vært ulik, noe som har gjort dette utfordrende. Som en følge av simulering har debrief skapt en felles plattform hvor det er rom for å dele erfaring og kunnskap på tvers av profesjonene. Denne plattformen har gitt deltakerne økt forståelse for hverandres roller og oppgaver, samt bedre innblikk i hverandres ståsted i anvendelsen av MIT/NEWS. Studien konkluderer med at effekten av simulering lettest kan sees hos avdelinger hvor det er høy tilstedeværelse av psykologisk trygghet og god læringskultur. Samtidig viser studien at simulering kan bedre læringskulturen, da metoden skaper en tilstand av flytende kunnskap hos de ansatte.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwayen_US
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-SV-IMS/2020;
dc.subjectendringsledelseen_US
dc.subjectimplementeringen_US
dc.subjectsimuleringen_US
dc.subjectpsykologisk tryggheten_US
dc.subjectlæringen_US
dc.subjectchange managementen_US
dc.titleImplementering ved hjelp av simulering - Hvordan mennesker lærer seg å ta i bruk innovasjoneren_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210::Bedriftsøkonomi: 213en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel