Motorsyklister og trafikksikkerhet
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2728444Utgivelsesdato
2020-06-29Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Studentoppgaver (TN-ISØP) [1410]
Sammendrag
Dette er en singel casestudie av det nasjonale TS-arbeidet for motorsyklister som kjører tung MC. Det overordne målet har vært å kartlegge hvordan det norske TS-arbeidet kan bidra til en betydelig og varig reduksjon i risikonivået for motorsyklister som kjører tung MC.
Det teoretiske rammeverk representerer startpunktet og det analytiske perspektivet for å belyse denne problemstillingen, og fremhever systemets rolle og individenes atferd i vegtrafikksystemet. Studien har hatt en kvalitativ tilnærming, hvor sentrale kilder til informasjon har vært: (i) Strategidokumenter for det nasjonale TS-arbeidet for motorsyklister. (ii) UAG-rapporter av dødsulykker på tung MC for årene 2015-2018. (iii) Casebeskrivelser av dødsulykker på tung MC for perioden 2005-2007. (iv) Intervju av 11 nøkkelinformanter som har en sentral posisjon for designet av TS-arbeidet, og/eller som bidrar aktivt for å øke trafikksikkerhet blant motorsyklister.
Gjennom studien er det blant annet vist at risikobildet og -utviklingen for tung MC, i hovedsak blir kartlagt gjennom kvantitative metoder og statistiske fremstillinger. Det anses som svært uheldig at dette ikke blir supplert med kvalitative metoder. For å identifisere målrettede tiltak mot risikoutsatte grupper, holdninger og handlingstendenser, anbefales et økt fokus på å undersøke ulike typer motorsyklister og deres motivasjon for å kjøre motorsykkel.
Videre bærer UAG-rapportene preg av å fremheve hvilke menneskelige feilhandlinger som bidrog til at ulykken inntraff. For å i større grad kunne identifisere dypereliggende sikkerhetsutfordringer ved systemet, anbefales det å se ulykken fra de involverte trafikantene sitt perspektiv og hvilke forutsetninger de hadde forut for ulykken. For å oppnå et størst mulig læringsutbytte og øke kvaliteten på analysene, anbefales det også at UAG-rapportene blir gjort offentlig tilgjengelige. Slik kunne flere aktører dratt nytte av denne informasjonen og bidratt til økt trafikksikkerhet på ulike måter. Videre anbefales følgende TS-tiltak og satsningsområder:
• Føreropplæringen for MC burde i større grad vektlegge refleksjon rundt egen motivasjon for å kjøre motorsykkel og bevisstgjøring rundt egen sårbarhet.
• Endringer ved føreropplæringen og førerprøven for MC, med fokus på å forhindre at målrettet trening til førerprøven og trening på kjøretekniske ferdigheter, går på bekostning av annen verdifull opplæring.
• Krav om at MC-elev skal disponere eget kjøreutstyr.
• Krav til deltakelse på et teoribasert førerutviklingskurs hvert 5 år.
• For å sikre en minimumsstandard på kjøretøyene, anbefales krav av PKK for motorsykler.
• Etablering av sporingssystem som registrerer om motorsykkelen har vært involvert i en ulykke.
• En betydelig økt innsats på utbedring av veg og vegmiljø.
• Nasjonale kampanjer gjennom hele MC-sesongen, tilsvarende "del veien"-kampanjen, for å øke bilistenes oppmerksomhet på å se etter motorsyklister.
• Økt fokus på bevisstgjøring og refleksjon som en del av føreropplæringen for bilførere.
Beskrivelse
Master's thesis in Risk management and societal safety