Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorHjertvik, Hilde
dc.contributor.authorVinkler Rasmussen, Janne
dc.date.accessioned2015-01-26T14:26:13Z
dc.date.available2015-01-26T14:26:13Z
dc.date.issued2014-06-16
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/274707
dc.descriptionMaster's thesis in Risk management and societal safetynb_NO
dc.description.abstractHensikten med denne masteroppgaven har vært å etablere en bedre forståelse for hvilke prosesser som bidrar til at offshorearbeidere opplever læring i sin arbeidshverdag. Vi har sett på hvilke faktorer som gjør at offshorearbeidere tilegner seg ny kunnskap og kompetanse med tanke på en sikrere arbeidspraksis. Studier om læring i organisasjoner er det skrevet mye om, men hvordan dette oppleves fra offshorearbeiderenes ståsted mener vi er et mindre utforsket område. Valget om å studere offshorearbeidere var av interesse for den konteksten de utfører sitt arbeid i. Livet ute på plattformen er preget av praktiske arbeidsoppgaver noe vi tenker krever mer av dem enn utdannelse og skolegang. Vår problemstilling er: ”Hvilke prosesser legger grunnlaget for læring hos offshorearbeidere som kan sørge for en sikrere arbeidspraksis? ” Vi har tatt utgangpunkt i både organisasjons- og læringsteorier for å besvare oppgavens problemstilling. Felles for våre teoretiske bidrag er ideen om at læring er en sosial deltakende prosess og at individuell læring er en forutsetning for organisatorisk læring. I en sammenfatning av våre teorier viser vi til en analytisk modell for hva vi tenker påvirker læring. Den illustrerer hensynet til myndigheters krav, virksomhetens styringssystem og deretter de formelle læringsprosesser som offshorearbeidere må arbeide ut i fra. Funnene våre viser, i likhet med modellen sitt neste steg, at dette legger grunnlaget for de uformelle læringsprosesser, som igjen resulterer i at læring skjer. Metoden som er brukt for å svare på problemstillingen er en abduktiv forskningsstrategi. Datainnsamlingen baserer seg på kvalitative forskningsintervjuer av til sammen tretten informanter. Elleve er offshorearbeidere og to er representanter fra ledelsen i virksomheten. I tillegg har vi studert blant annet virksomhetens styringssystemer og HMS-direktiver. Et av våre mest sentrale funn er at den viktigste læringen er uformell og skjer i de ulike praksisfellesskaper eller på skiftene offshorearbeiderne er en del av. Empirien har også vist oss at de viktigste faktorene i en slik interaksjon ikke er faglig kunnskap og utdannelse, men lang erfaring, gode holdninger og sosiale egenskaper. Disse faktorene legger selve grunnlaget for en god og tillitsbasert læringsituasjon. Det er derfor viktig at ledelsen i virksomheten går i dialog med sine ansatte og legger til rette for en arbeidspraksis der en slik interaksjon er mulig. Selv om oppgaven beskriver mellommenneskelige læringsprosesser i en offshorekontekst, tenker vi likevel at funnene våre kan ha relevans for andre organisatoriske kontekster. Da teamarbeid, samhandling og dialog stort sett preger alle arbeidsplasser. Abstract The purpose of this thesis is to describe and try to understand how offshore workers learn in their everyday work. We have looked at which factors contribute to offshore workers acquiring new knowledge and skills, with regards to safe practice. Studies of learning within organizations, has been written a lot about, but the question of how it is perceived from the offshore workers' point of view, is a relatively unexplored area. We wanted to study offshore workers because of an interest in the context which they perform their work. Life on an oil installation is characterized by practical tasks, which we consider require something more than schooling/ education. The main topic for our research is: “What processes generate a basis for learning among offshore workers, which in turn provide for a safer work practice? " We have chosen both organizational and learning theories to answer our research topic/ problem. Common to our theoretical contribution is the idea that learning is a social participation, and that individual learning is a presupposition/ essential for organizational learning. We summarize our theories in an analytical model. The model illustrates the consideration of administrative formalities followed by the business management system. Finally the formal learning that offshore workers have is taken into to consideration. Our findings show, similar to the model, that this is the basis for the informal learning processes, where the essential/ most important learning happens. Our findings are supported by the model and state that this is the basis for the informal learning processes, where the essential learning happens The method used to answer the research topic/ problem is an abductive research strategy. The data is based on qualitative research interviews with a total of thirteen participants comprised of eleven offshore workers and two representatives from the management. In addition, we also studied the business management systems and safety directives.  nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwaynb_NO
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-SV-IMKS/2014;
dc.rightsAttribution 3.0 Norway*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/3.0/no/*
dc.subjectoffshorearbeiderenb_NO
dc.subjectlærende organisasjonernb_NO
dc.subjecttaus kunnskapnb_NO
dc.subjectpraksisfellesskapnb_NO
dc.subjectlæringnb_NO
dc.subjectsamfunnssikkerhetnb_NO
dc.subjectrisk managementnb_NO
dc.titleLæring- hva, hvorfor og hvordan? En studie i offshorearbeidere sin arbeidshverdag og hva de mener må til for å få en sikrere arbeidspraksisnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200nb_NO
dc.source.pagenumber99 (115 inkludert litteraturliste og vedlegg)nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (SV-IMS) [1267]
    Master- og bacheloroppgaver i Endringsledelse / Kunst og kulturvitenskap / Samfunnssikkerhet / Dokumentarproduksjon

Vis enkel innførsel

Attribution 3.0 Norway
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution 3.0 Norway