Matematikklæreres refleksjoner om egne undervisningsutfordringer
Peer reviewed, Journal article
Published version
Date
2021-03Metadata
Show full item recordCollections
Original version
Maugesten, M., Mosvold , R., & Fauskanger , J. (2021). Matematikklæreres refleksjoner om egne undervisningsutfordringer. Acta Didactica Norden, 15(1) 10.5617/adno.8640Abstract
Matematikkundervisning stiller krav til matematikkfaglig og matematikkdidaktisk kunnskap. Mens mange forskere har studert kunnskapen lærere har, eller den kunnskapen de bruker i undervisningen, retter denne studien fokuset mot hvilke matematiske undervisningsutfordringer som er i fokus når lærere reflekterer over egen matematikkundervisning, og hvilke deler av den profesjonelle kunnskapsbasen de trekker inn i refleksjonene. Andretrinnslærerne i denne studien reflekterer omkring mange sentrale matematiske undervisningsutfordringer, men det matematiske fokuset i refleksjonene er ofte uklart – selv når de reflekterer over undervisningsutfordringer som stiller krav til spesialisert matematisk kunnskap. Resultatene fra studien indikerer også at lærerne ofte bruker et upresist og hverdagslig språk når de reflekterer over egen matematikkundervisning.