Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorMaugesten, Marianne
dc.contributor.authorMosvold, Reidar
dc.contributor.authorFauskanger, Janne
dc.date.accessioned2021-05-05T18:52:56Z
dc.date.available2021-05-05T18:52:56Z
dc.date.created2021-04-08T18:21:30Z
dc.date.issued2021-03
dc.identifier.citationMaugesten, M., Mosvold , R., & Fauskanger , J. (2021). Matematikklæreres refleksjoner om egne undervisningsutfordringer. Acta Didactica Norden, 15(1)en_US
dc.identifier.issn2535-8219
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2753779
dc.description.abstractMatematikkundervisning stiller krav til matematikkfaglig og matematikkdidaktisk kunnskap. Mens mange forskere har studert kunnskapen lærere har, eller den kunn­skapen de bruker i undervisningen, retter denne studien fokuset mot hvilke matematiske undervisningsutfordringer som er i fokus når lærere reflekterer over egen matematikk­undervisning, og hvilke deler av den profesjonelle kunnskapsbasen de trekker inn i refleksjonene. Andretrinnslærerne i denne studien reflekterer omkring mange sentrale matematiske undervisningsutfordringer, men det matematiske fokuset i refleksjonene er ofte uklart – selv når de reflekterer over undervisningsutfordringer som stiller krav til spesialisert matematisk kunnskap. Resultatene fra studien indikerer også at lærerne ofte bruker et upresist og hverdagslig språk når de reflekterer over egen matematikk­undervisning.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherActa Didactica Nordenen_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no*
dc.subjectutdanningsvitenskapen_US
dc.subjectmatematikkdidaktikken_US
dc.subjecttallforståelseen_US
dc.titleMatematikklæreres refleksjoner om egne undervisningsutfordringeren_US
dc.title.alternativeMathematics teachers’ reflections about experienced tasks of teachingen_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.rights.holder© the authors 2021en_US
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283en_US
dc.source.pagenumber0en_US
dc.source.volume15en_US
dc.source.journalActa Didactica Norden (ADNO)en_US
dc.source.issue1en_US
dc.identifier.doi10.5617/adno.8640
dc.identifier.cristin1903086
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal