dc.contributor.advisor | Haaland, Joakim Jiri | |
dc.contributor.author | Staveland, Marte Luise | |
dc.date.accessioned | 2021-07-21T16:26:30Z | |
dc.date.available | 2021-07-21T16:26:30Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier | no.uis:inspera:81558459:22296870 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/2764935 | |
dc.description | Denne oppgaven er ikke tilgjengelig i fulltekst | |
dc.description.abstract | Sammendrag:
Denne oppgaven har en relasjonell forståelsesramme og tar for seg barn og unge med intellektuell funksjonsnedsettelse sine muligheter for deltakelse i samfunnet. Oppgaven belyser i et utviklingsøkologisk perspektiv, hvilke forhold som kan påvirke muligheter og begrensninger for deltakelse, og at dette oppstår i et samspill mellom samfunn og individ på ulike nivå. Tema som blir belyst er sosial deltakelse, tilhørighet og inkludering.
Nøkkelord:
Barn og unge med intellektuell funksjonsnedsettelse, deltakelse, mikro-, ekso- og makrovnivå. | |
dc.description.abstract | Abstract:
This thesis has a relational understanding framework and addresses children and young people with intellectual disabilities opportunities for participation in society. The thesis sheds light in a developmental ecological perspective, which conditions can affect opportunities and limitations for participation, and that this arises in an interaction between society and the individual at different levels. Themes that are highlighted are social participation, belonging and inclusion.
Keywords:
Children and young people with intellectual disabilities, participation, micro, exo and macro levels. | |
dc.language | nob | |
dc.publisher | uis | |
dc.title | Forhold som kan påvirke muligheter for deltakelse av barn og unge med intellektuelle funksjonsnedsettelser | |
dc.type | Bachelor thesis | |