Barnevernspedagoger i emosjonelt arbeid- innsats for forebygging og håndtering
Description
Denne oppgaven er ikke tilgjengelig i fulltekst
Abstract
Oppgaven setter søkelys på barnevernspedagoger i emosjonelt krevende arbeid. Bakgrunnen for studien er at emosjonelle følelsesreaksjoner kan oppstå hos yrkesutøvere av barnevernfaglig arbeid, og kan på denne måten skape utfordringer og risiko for deres helse. Hvilken innsats som gjøres på individnivå og kollektivt nivå for å forebygge emosjonelle belastninger og håndtere arbeidet blir undersøkt. Oppgaven er et resultat av en litteraturstudie som har sett på kvalitativ og kvantitativ forskning på temaet. Funnene viser at ansatte gjør innsats både i forkant av arbeidet, i selve arbeidssituasjonen og i etterkant av arbeidet. Innsatsen som ble funnet på individnivå er selvbevissthet, kunnskap og erfaring, struktur og innsats utenom arbeidstid. Innsatsen som ble funnet på kollektivt nivå er kollegastøtte og ledelse.