Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHaaland, Joakim Jiri
dc.contributor.authorKristiansen, Malin
dc.date.accessioned2021-07-21T16:27:08Z
dc.date.available2021-07-21T16:27:08Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.uis:inspera:81558459:35015489
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2764991
dc.description.abstractSammendrag Formålet med studien var å få ny innsikt om forskning som omhandler gode og hensiktsmessige tiltak og tilretteleggelser, som kan brukes i arbeidet med forebygging av atferdsproblemer hos barn. Problemstillingen er «Hvilken betydning har miljøarbeideres relasjonskompetanse og kjennskap til kontekstuelle årsaker for arbeidet med å forebygge atferdsproblemer hos barn i skolen?» Teoridelen tar for seg atferd, atferdsproblemer, ulike risikofaktorer og beskyttelsesfaktorer, relasjon og relasjonskompetanse. I forkant er det gjort rede for begrepene atferdsproblemer, barn, miljøarbeider og relasjonskompetanse. Oppgaven baserer seg på den kvalitative metoden litteraturstudie, som gjennomføres ved bruk av foreliggende forskningslitteratur. Litteraturen blir identifisert, presentert og diskutert. Resultatene fra studien viser at atferdsproblemer har komplekse og ulike årsaker, og årsakene kan ligge i både oppvekstsvilkår og skolemiljø. Skolen bør tilpasses de barna som klarer seg bra, og de barna som har det vanskelig. Flere barn har behov for ekstra støtte og hjelp til å mestre både faglig og sosial kompetanse. Ansatte i skolen bør tilrettelegge for elevene på best mulig måte. Som følge av at atferdsproblemer er et økende problem i Norge, er behovet for kunnskap stort. Tverrfaglig samarbeid på tvers av yrkesgrupper vil komme elevene til gode, ved at de opplever trygge og stabile voksne. En forutsetning for at miljøarbeidere skal kunne hjelpe barn med atferdsproblemer, er at det dannes gode relasjoner til barna. Det er i denne sammenheng viktig at rollen som miljøarbeider preges av relasjonskompetanse og ferdigheter. Barnet vil på denne måten få en bekreftelse på at han eller henne blir respektert, anerkjent og tatt på alvor. For videre samarbeid er det nyttig at miljøarbeider danner en god relasjon til barnet, og opparbeider seg kunnskap og forståelse om barnets atferdsproblem.
dc.description.abstractSummary The purpose of this study was to get new insight into research regarding good and appropriate measures and adaptation that can be used in the work on preventing behavioural problems in children. The issue is “Which importance do the social educators´ competence on relationships and their knowledge on contextual causes will have on the work on preventing behavioural problems for children at school?” The theory section regards behavioural, behavioural problems, different risk factors and protective factors, relations and competence on relationship. The terms behavioural problems, children, social educators and competence on relationships are also explained. The result of this study shows that the behavioural problems have complex and different causes and that these causes can be rooted in growing up conditions and school environment. School should adapt to well performing pupils in addition to children experiencing difficulties. More children have need for additional support for managing the professional and social competence. School employees should ensure adaptation for the pupils in the best possible manner. As the behavioural problems are increasing, the need for competence is significant. Co-operation across disciplines will benefit pupils through stable adults. A pre-condition for social educators being able to support children with behavioural problems is a strong relationships to the children. In this context it is important that the social educators´ role is influenced by competence on relationship and skills. The children will through this get confirmation that he or she is respected, recognized and taken seriously. Further collaboration is dependent on that the social educator establish a good relationship to the children and get knowledge and understanding of the children’s behavioural problems.
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleAtferdsproblemer og relasjonskompetanse. Det finnes ikke vanskelige barn, kun barn som har det vanskelig
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel