Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorMathiesen, Idah Holth.
dc.contributor.authorHelene, Hvaal.
dc.date.accessioned2021-07-21T16:27:23Z
dc.date.available2021-07-21T16:27:23Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.uis:inspera:81559424:36272032
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2765018
dc.descriptionDenne oppgaven er ikke tilgjengelig i fulltekst
dc.description.abstractBarn og unge har gjennom lovverket rettigheter som skal gi dem muligheten til å medvirke i tilfeller hvor det er avgjørelser som vedrører barnet selv. Barnevernet skal bistå med sin kompetanse til barn og deres familie, og samtidig skal barnet selv få muligheten til å gi uttrykk for sitt perspektiv. Målet med oppgaven er å se på gjennom en litteraturstudie, hva nyere forskning viser om muligheten barn har til å medvirke i egen sak. Studien knyttes opp til barnevernet og hovedfokuset ligger på barn og unges egen erfaring om de har fått medvirke, og hva de har opplevd som viktig og vanskelig. Men det har og blitt sett på hvilke utfordringer tjenesteytere opplever knyttet til å skulle la barn få medvirke. Konklusjonen i studien er at barn og unge i stor grad opplever at de ikke får mulighet til å medvirke, men samtidig ser man at det er flere faktorer som spiller inn og kan være med på å gjøre det vanskelig for tjenesteytere å la barn få medvirke.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleBarn og unges rett til medvirkning i barnevernet – en litteraturgjennomgang
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel