Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHandulle, Ayan
dc.contributor.authorKyazike, Sania
dc.date.accessioned2021-07-21T16:27:31Z
dc.date.available2021-07-21T16:27:31Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.uis:inspera:81559424:1775458
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2765031
dc.description.abstractPå grunnn av globalisering og migrasjon har Norge blitt et stadig mer multikultuelt samufunn (Brodtkorb & Rugkåsa, 2015, s. 309). Dette har fort til større grad enn tidligere at samfunnskulturelle majoritet møter og samhandle med sosialarbeidere som har andre kulturelle referanserammer og erfaringer(ibid). Det har kommet flere nyhetssendinger og fagsider på «fontene.no» som har vist at barnevernet trenger flere ansatte med innvandrerbakgrunn. Til tross for dette behov oppleve vi fortsatt at sosialarbeidere med minoritetsbakgrunn i barnevernet er underrepresentert. På Universitet i Sørøst-Norge er det 57 barnevernsstudenter som blir ferdig utdannet barnevernspedagoger våren 2021. 13 av disse studentene har innvandrerbakgrunn. Østensjø barnevernstjeneste har 56 ansatte, derav kun seks med innvandrerbakgrunn (Farahi, Alijeva, Røren, & Østtveit, 2020). Spørsmålet er kan det være at det ligger skjult underliggende utfordringer som etniske minoritet sosialarbeidere i barneverntjenester møter som kan være utfordrende i deres roller som profesjonsutøvere? I mange av forskninger om innvandrere i barnevernet er søkelyset satt på utfordringer barnevernet møter i samhandling med etniske minoritet foreldre og kultursensitivitet, samt kulturkompetanse i arbeid med barn med etniske minoritets foreldre. Det er nesten intet forskningsmateriale som handler om utfordringer ansatte i barnevernet med etniske minoritet bakgrunn møter i utøvelse av barnevernsarbeid. Det finnes nesten ingen foreliggende forsking kunnskapskilder om dette tema. Qureshi (2009) påpeker at det finnes få studier i Norge om opplevelse til sosialarbeider med minoritets bakgrunn (…) (s 47). I denne oppgaver bruker jeg litteratur fra fagbøker og artikler for å drøfte hvilke utfordringer etniske minoritet sosialarbeider i barnevernet kan møte i sitt arbeid. Jeg tar utgangspunktet i analyser av fagbøker litteratur og artikler. Hoved tema i denne oppgave er om etniske minoritet sosialarbeidere som jobber i barnevernstjenestene. Problemstilling er å undersøke og belyse de underliggende utfordringene og problemer som sosialarbeidere med etniske minoritetsbakgrunn ansatt i barnevernstjenestene kan møte i praksis som yrkesutøvere. Oppgaven er basert på sekundære studier som nevnte tidligere, noe som betyr at den tar utgangspunkt fra de allerede foreliggende kunnskapsgrunnlag av studier og erfaringer. Med andre ord en studie basert på litteraturvurdering.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleUTFORDRINGER ETNISKE MINORITETER SOSIALARBEIDERE MØTER I SIN ROLLE SOM PROFESJONSUTØVERE I BARNEVERN»
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel