Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorMisund, Britt Ingunn
dc.contributor.authorAndersen, Hanna Bjugn
dc.date.accessioned2021-07-22T16:26:16Z
dc.date.available2021-07-22T16:26:16Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.uis:inspera:81558459:8868370
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2765129
dc.description.abstractDenne litteraturgjennomgangen har som formål å forsøke å besvare problemstillingen om hvorfor relasjon mellom ansatte og ungdom i barnevernet kan ha betydning for å oppnå brukermedvirkning. For å besvare denne problemstillingen drøftes fire fagfellevurderte forskningsartikler opp mot relevant teori. Det undersøkes hva ungdommen selv betegner som avgjørende faktorer for at relasjonen skal fungere på best mulig måte og hva som kreves av den ansatte for at relasjonen skal oppleves som positiv. Det legges også frem eksempler hvor ungdom beskriver hvilke utfordringer de har møtt på når det gjelder brukermedvirkning i barnevernet, men også erfaringer som er gode og mer krevende når det kommer til relasjonen til den ansatte. Funnene i de ulike artiklene har vært varierende og det presenteres ungdom som sitter på ulike erfaringer når det kommer til brukermedvirkning. Likevel ser en gjennomgående i artiklene at relasjonen er en faktor som ungdommen trekker frem som avgjørende for deltakelse og som viser seg å ha stor innvirkning på hvordan ungdom opplever brukermedvirkning i barnevernet. Avslutningsvis trekkes det konklusjon på problemstillingne og det presenteres forslag til videre forskning som har grunnlag i undringer som er forekommet underveis i arbeidet med oppgaven.
dc.description.abstractThe purpose of this literature review is to try to answer the question of why the relationship between employees and young people in child welfare can be important in achieving user participation. To answer this problem, four peer-reviewed research articles are discussed against relevant theory. It is examined what the young people themselves describe as decisive factors for the relationship to function in the best possible way and what is required of the employee for the relationship to be perceived as positive. Examples are also presented where young people describe the challenges they have faced when it comes to user participation in child welfare, but also experiences that are good and more demanding when it comes to the relationship with the employee. The findings in the various articles have been varied and young people who have different experiences when it comes to user participation are presented. Nevertheless, one consistently sees in the articles that the relationship is a factor that the young people point out as crucial for participation and which turns out to have a great impact on how young people experience user participation in child welfare. To answer the given problem presentet in this literature review, a conclusion is drawn on the issues and proposals are presented for further research that is based on wonders that have occurred during the work on the thesis.
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleRelasjonens betydning for ungdommens mulighet til brukermedvirkning i barnevernet – en litteraturgjennomgang
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel