Barnevernspedagogens forståelse av sammenhenger mellom omsorgssvikt og diagnoser
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2765201Utgivelsesdato
2021Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Studentoppgaver (SV-IS) [869]
Sammendrag
Åtte år gamle Christoffer Gjerstad Kihle og barna fra den mye omtalte saken fra Alvdal og Gjerdrum er bare noen av flere tilfeller der barn som diagnostiseres med ADHD eller andre atferdsforstyrrelser i senere tid har vist seg å være utsatt for traumatiserende hendelser og omsorgssvikt. Atferdsmessige tegn på omsorgssvikt kan hos barn vise seg gjennom uro, impulsivitet og konsentrasjonsvansker, som i stor grad kan ligne symptomene for en ADHD-diagnose. Funn fra en rekke artikler viste at barn utsatt for omsorgssvikt hadde større sannsynlighet for å ha vansker med skolearbeid, aggresjon, atferd, oppmerksomhet og regulering, som kan være overlappende med, eller ligne, ADHD-symptomer. Studier fant også at barn med ADHD hadde høyere score på omsorgssvikt enn barn uten en slik diagnose, og at barn som utsettes for omsorgssvikt og traumatiserende hendelser kan vise samme symptomer som ved en ADHD-diagnose. Til tross for dette forholder ikke retningslinjer for utredning av ADHD seg til symptomlikhet eller komorbiditet mellom en slik diagnose og traumer. Dette skaper et behov for at barnevernspedagogen og andre hjelpere i møte med barn og unge må arbeide for å forstå hva som ligger bak barns atferd, fremfor å kun tolke det som en uønsket atferd som må reguleres vekk. En overlappende symptomlikhet som gjør det mulig å gjøre feiltolkninger, samtidig som at tilstander som ADHD og traumelidelser kan oppstå samtidig, understreker behovet for økt kunnskap om mulige komorbide tilstander og sammenhenger.