Tilrettelegging av et utviklingsfremmende miljø for enslige mindreårige flyktninger.
Description
Denne oppgaven er ikke tilgjengelig i fulltekst
Abstract
I valget av temaet mitt for denne litteraturstudien ønsket jeg å finne forskning som belyste problemstillingen min, med hensyn til enslige mindreårige flyktninger sitt perspektiv. Problemstilling: «Hvordan kan en sosialarbeider skape et utviklingsfremmende miljø for enslige mindreårige flyktninger som har opplevd traumer».I fremgangsmåten startet jeg først med og finne relevant teori, etterfulgt av en søkeprosess og datainnsamling. Som resulterte i fire vitenskapelige artikler som ble tolket og analysert ved hjelp av analysemetoden fortolkende fenomenologisk analyse. I drøftingen av teoriene og de vitenskapelige artiklene, var det flere temaer som skilte seg ut og ble samlet sammen under hovedkategoriene: betydning av relasjoner, mestring og regulering av følelser, kunnskap og forståelse. Dette resulterte i at: Litteraturstudien bekrefter ut ifra erfaringer til enslige mindreårige, at sosialarbeidere kan skape et utviklingsfremmende miljø: ved og ha kunnskap om traumer og akkulturasjons strategier, være en trygg voksenperson, hjelpe den unge og regulere følelsene sine og tilby en varig relasjon.