Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBjarte Ravndal
dc.contributor.authorJulia Mæle
dc.date.accessioned2021-09-03T16:29:40Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.uis:inspera:80527366:31854901
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2773173
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractI en verden i rask utvikling oppstår hele tiden ny teknologi og dermed nye arbeidsmetoder. Prosessen digital transformasjon fører til at en virksomhet endrer hvordan oppgaver blir utført, tilbudet av tjenester forbedres, det arbeides mer effektivt, og det kan skape helt nye tjenester. Dette innebærer selvsagt en endring for bedriften, siden ny digital teknologi krever at eksisterende oppgaver utføres på nye måter. I denne oppgaven har jeg rettet fokus mot treningssenteret Oxy Gym. Oppgaven har som formål å svare på følgende problemstilling: ”Hvordan kan Oxy Gym gå gjennom en digital transformasjon, og kan dette føre til en forbedret kundeopplevelse for bedriften?” For å svare på problemstillingen best mulig, benytter jeg meg av teori om digital ledelse, digitale kapabiliteter og digital strategi. Metoder jeg har brukt i denne kvalitative studien er intervjuer med ledelsen og observasjon av bedriftens ledelse og kunder. I oppgavens analyse og drøfting kommer det frem at Oxy Gym er på nybegynnerstadiet i en digital transformasjon. Til tross for dette ser man at bedriften allerede har begynt å ta i bruk digitale verktøy som er brukervennlige for både kunder og ledelsen i bedriften. Analyser viser at det er forbedringspotensial både når det gjelder digitale kapabiliteter og ledelseskapabiliteter, og Oxy Gym besitter med grunnleggende verktøy for å styrke sine kapabiliteter, for dermed å stå som en attraktiv bedrift blant kunder i sitt segment. For å oppsummere analysen ble det tatt i bruk skjemaer som måler den digitale modenheten i bedriften, samt kartlegging av dagens tilstand til bedriften. Det ble også opprettet ulike ”use cases” som forslag på tiltak bedriften kan ta i bruk for å bedre kundeopplevelsen. Det siste som ble gjort i analysedelen var å ta i bruk et digitalt transformasjonskompass, noe som gir et innblikk i hvordan bedriften kan håndtere den digitale transformasjonen, fra innramming av den digitale utfordringen til å opprettholde den digitale transformasjonen. Som en avslutning på analyse og diskusjon drøftes påvirkninger og konsekvenser en digital transformasjon kan ha for Oxy Gym. Avslutningsvis vil jeg komme til en konklusjon, samt påpeke eventuelle svakheter i oppgaven.
dc.description.abstractIn a rapidly evolving world, new technology and thus new working methods are constantly emerging. The process of digital transformation leads to a business changing how tasks are performed, the range of services is improved, work is done more efficiently, and it can create completely new services. This of course means a change for the company, since new digital technology requires that existing tasks are performed in new ways. In this assignment, I have focused on the fitness center Oxy Gym. The purpose of the thesis is to answer the following problem: "How can Oxy Gym go through a digital transformation, and can this lead to an improved customer experience for the company?" To answer the problem in the best possible way, I use theory of digital management, digital capabilities and digital strategy. Methods I have used in this qualitative study are interviews with the management and observation of the company's management and customers. In the thesis analysis and discussion, it appears that Oxy Gym is in the beginner stage of a digital transformation. Despite this, it can be seen that the company has already started to use digital tools that are user-friendly for both customers and the management in the company. Analyzes show that there is potential for improvement both in terms of digital capabilities and management capabilities, and Oxy Gym possesses basic tools to strengthen its capabilities, thus standing as an attractive company among customers in its segment. To summarize the analysis, forms were used that measure the digital maturity of the company, as well as a survey of the current state of the company. Various "use cases" were also created as suggestions for measures the company can use to improve the customer experience. The last thing that was done in the analysis part was to use a digital transformation compass, which gives an insight into how the company can handle the digital transformation, from framing the digital challenge to maintaining the digital transformation. As a conclusion to the analysis and discussion, the influences and consequences a digital transformation can have for Oxy Gym are discussed. In conclusion, I will come to a conclusion, as well as point out any weaknesses in the thesis.
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleDigital transformasjon av Oxy Gym
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel