Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorFrick, Jan
dc.contributor.authorBækkelund, Ole Magnus
dc.contributor.authorAasen, Matias Seglem
dc.date.accessioned2021-09-03T16:29:58Z
dc.date.available2021-09-03T16:29:58Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.uis:inspera:80527366:34730639
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2773192
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractSammendrag Denne oppgaven tar for seg temaene Lean og digitalisering. Lean handler om å kontinuerlig levere produkter gjennom mest mulig effektive og tidsbesparende metoder, mens digitalisering handler om å kunne benytte seg av teknologi og data for å videreutvikle virksomheten der økt effektivitet er et av flere mål. Dagens omgivelser gjør at virksomheter stadig er under press for å tilpasse seg. I SpareBank 1 SR-Bank anvendes så vel Lean og digitalisering for å få en forretningsmodell som er tilpasset endringer i kundekrav og andre rammebetingelser. Det blir i SpareBank 1 SR-Bank lagt stort fokus på at man ikke kan anvende Lean uten at man også digitaliserer virksomheten og dens prosesser. Dette er dermed bakgrunn for valg av problemstilling i oppgaven. Ønsket med denne studien er dermed å kunne svare på påfølgende problemstilling: «Hvordan påvirker digitalisering det tradisjonelle Lean arbeidet i SpareBank 1 SR-Bank, og hvordan bør man organisere Lean arbeidet under kontinuerlig endring av omgivelsene?» For å besvare valgte problemstilling i studien vår er teori om Lean, digitalisering og endringsledelse brukt. Innsamlet data som studien er skrevet rundt er innhentet gjennom kvalitative intervjuer. Det er også denne dataen som blir presentert gjennom studien. Gjennom studien er det funnet ut at digitalisering har hatt stor betydning, men også påvirkning for hvordan Lean arbeidet organiseres og gjennomføres i SpareBank 1 SR- Bank. Sammenhengen mellom Lean og digitalisering er avgjørende for å optimalisere virksomheten. Digitalisering av arbeidsoppgaver og prosesser gjøres i sammenheng med at man må Leane disse prosessene. Gjennom flere hypoteser i analysen bekrefter eller avkrefter vi hvordan SpareBank 1 SR-Bank utøver Lean og digitalisering samt kombinasjonen av disse for å skape en effektiv drift. Avslutningsvis vil det bli presentert funn og anbefalinger, som banken kan dra nytte av i det videre arbeidet for å opprettholde sin konkurranseevne.
dc.description.abstractSummary This thesis addresses the topics of Lean and digitalization. Lean is about continuously delivering products through the most efficient and time-saving methods possible, while digitalization is about being able to use technology and data to further develop the business where increased efficiency is one of several goals. Today's environment means that companies are constantly under pressure to adapt. In SpareBank 1 SR-Bank, both Lean and digitalization are used to obtain a business model that is adapted to changes in customer requirements and other framework conditions. In SpareBank 1 SR-Bank, great focus is placed on the fact that you cannot use Lean without also digitizing the business and its processes. This is thus the background for the choice of problem in the thesis. The desire with this study is thus to be able to answer the following problem: "How does digitalization affect the traditional Lean work in SpareBank 1 SR-Bank, and how should the Lean work be organized during continuous change of the environment?" To answer the chosen problem in our study, the theory of Lean, digitalization, and change management is used. Collected data around which the study is written have been obtained through qualitative interviews. It is also this data that is presented throughout the study. Through the study, it has been found that digitalization has had a great impact, but also an impact on how Lean work is organized and carried out in SpareBank 1 SR-Bank. The connection between Lean and digitalization is crucial for optimizing the business. Digitalization of work tasks and processes is done in connection with the need to Leane these processes. Through several hypotheses in the analysis, we confirm or deny how SpareBank 1 SR-Bank exercises Lean and digitalization as well as the combination of these to create efficient operations. Finally, findings and recommendations will be presented, which the bank can benefit from in its further work to maintain its competitiveness.
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleHvordan påvirker digitalisering det tradisjonelle Lean arbeidet i SpareBank 1 SR-Bank, og hvordan bør man organisere Lean arbeidet under kontinuerlig endring av omgivelsene?
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel