• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Universitetet i Stavanger
  • UiS Business school
  • Studentoppgaver (Business)
  • View Item
  •   Home
  • Universitetet i Stavanger
  • UiS Business school
  • Studentoppgaver (Business)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Omstilling i Apply Capnor

Dirdal, Lene
Bachelor thesis
Thumbnail
URI
https://hdl.handle.net/11250/2773195
Date
2021
Metadata
Show full item record
Collections
  • Studentoppgaver (Business) [1322]
Description
Full text not available
Abstract
Petroleumsvirksomheten er Norges største næring og har på mange måter formet det samfunnet og næringslivet vi har i Norge i dag. Oljekrisen i 2014-2015 tvang fram en omstilling i næringen. Apply Capnor er et lokalt oljeserviceselskap som leverer avanserte digitale tjenester innenfor laser scanning. Denne oppgaven følger Apply Capnors omstilling fra de var teknisk konkurs i 2015 til de framstår som relativt robuste ved utgangen av 2020, med historisk høy omsetning og resultater. Problemstillingen jeg besvarer er: Hvilke strategiske valg gjorde Apply Capnor etter oljekrisen i 2014-2015 og hvordan har de strategiske valgene påvirket deres robusthet i forhold til etterfølgende oljeprisfall?

Problemstillingen reflekterer et ønske om å se helhetlig på et selskap og jeg har derfor anvendt teorier fra ulike fagfelt, med utgangspunkt i drøftelser av begrepene strategi og robusthet. Oppgaven er empirisk, og jeg benytter meg av case studie som forskningsdesign. Jeg har hovedsakelig samlet inn data knyttet til selskapets strategiske valg gjennom kvalitative intervjuer med nøkkelpersoner i selskapet. For måling av utviklingen i Apply Capnors robusthet har jeg så langt mulig valgt å legge til grunn kvantitative tidsseriedata.

Ledelsen i Apply Capnor tok en rekke strategiske valg innenfor produkt, marked, Human Resource Management og organisasjon. De var klare på at selskapet skulle fortsette innenfor olje- og gassnæringen, og at teknologi- og produktutvikling skulle være grunnlaget for vekst. Ledelsen innså imidlertid at betydelige kostnadsreduksjoner var nødvendig for å få selskapet gjennom krisen. De måtte la en stor del av arbeidsstyrken gå, samtidig som de forsøkte å sikre kjernekompetanse slik at de kunne bygge selskapet raskt opp igjen.

Analysen viser at Apply Capnor har økt sin robusthet innenfor nøkkelområder som økonomi, marked og fag-/produktutvikling og dermed har kommet gjennom krevende perioder med betydelige oljeprisfall som et sterkere selskap. Jeg har vist at denne positive robusthets-utviklingen kan knyttes direkte tilbake til Apply Capnors strategiske valg, men at det også kan være andre medvirkende forklaringer. Innenfor arbeidsmiljø foreligger det ikke tilstrekkelig objektive data til å foreta en klar konklusjon, men det er heller ikke funn som skulle tilsi en svekket robusthet.

Oppsummert har jeg vist hvilke strategiske valg Apply Capnor gjorde etter Oljekrisen og hvordan disse synes å ha styrket deres robusthet i forhold til etterfølgende oljeprisfall.
 
 
 
Publisher
uis

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit