Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBrandsdal, Einar Kristoffer
dc.contributor.authorBuøen, Sander Reisæter
dc.contributor.authorStakseng, Torbjørn Femsteinevik
dc.date.accessioned2021-09-03T16:30:13Z
dc.date.available2021-09-03T16:30:13Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.uis:inspera:80527366:35643413
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2773210
dc.description.abstractNy teknologi og logistikkløsninger har gjort oss mindre avhengig av sentrum som markedsplass. Mange peker også på at kjøpesentre, netthandel og endring i forbruk kan bety døden for sentrum slik vi kjenner det. Likevel spiller sentrumet fortsatt en svært sentral rolle både for kultur, handel og som bosted. Ønsket om å bevare og dyrke et levende og attraktivt sentrum er noe regjeringen også har fremmet (Vestby et al., 2019). Sentrumsforeninger jobber med akkurat dette problemet, å styrke sentrum. Denne oppgaven vil derfor se nærmere på sentrumsforeninger og deres medlemmer for å prøve å forstå hva som motiverer til medlemskap, da foreningene er helt avhengig av medlemmer som bidrar. De to nærliggende sentrumsforeningene i Stavanger og Sandnes er brukt som studieobjekter, dette for å få en bedre innsikt i hvordan sentrumsforeninger fungerer og arbeider. Formålet med oppgaven er altså å finne ut hvorfor noen bedrifter velger å være medlem og andre ikke. Dette vil igjen bli knyttet opp mot økonomisk teori av Mancur Olson og David C. McClelland. For å svare på dette har vi kommet frem til følgende problemstilling: “Hvordan skape oppslutning og deltakelse blant medlemmer og ikke-medlemmer i sentrumsforeningene i Stavanger og Sandnes?” Hovedfunnene i vår studie peker mot at gratispassasjerproblemet som Olson presenterer i mindre grad enn forventet gjør seg gjeldende i de to sentrumsforeningene som vi har undersøkt. Dette kan skyldes at sentrumsforeningene i stor grad klarer å skape positive fordeler utelukkende til sine medlemmer, og at kun en liten del av arbeidet de gjør gir nytte til også ikke-medlemmer. Dette synes å være den felles oppfatningen blant våre informanter. En annen grunn kan også være at sentrumsforeningene er relativt små. Teorien til Olson åpner da opp for at sosial tilhørighet og forpliktelser også kan spille inn. Dette er noe vi fant ut at var tilfellet hos våre informanter til en viss grad. Det kommer også frem at flere av motivasjonsfaktorene beskrevet av McClelland også gjør seg gjeldende. Blant annet ønske om tilknytning og fellesskap ble blant mange ble sett på som viktigere enn andre goder med høyere økonomisk nytte som sentrumsforeningen tilbyr. Funnene peker også på at det finnes andre grunner som ikke den økonomiske teorien dekker, spesielt knyttet opp til hvorfor enkelte bedrifter avstår fra medlemskap.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleSentrumsforeninger: Hva motiverer til medlemskap og hvordan påvirker gratispassasjerproblemet deltakelsen?
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel