Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorLaudal, Thomas
dc.contributor.authorHeredia Gomez, Leomar Jose
dc.contributor.authorMichaliszyn, Aleksandra
dc.contributor.authorEshete, Melat
dc.date.accessioned2021-09-03T16:30:14Z
dc.date.available2021-09-03T16:30:14Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.uis:inspera:80527366:22531865
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2773211
dc.description.abstractVi ble inspirert til å skrive om motivasjon og ledelse gjennom kurs som Strategisk Human Resource Management og Organisasjon og ledelse tatt ved UiS. Oppgaven er skrevet i samarbeid med 9 forsikringsselskaper, som har foretrukket å være anonyme. Bakgrunnen for oppgaven er å finne ut hvordan ledere i forsikringsbransjen kan påvirke sine ansatte ved hjelp av motivasjon som virkemiddel. Vi ser også nærmere på hvilken rolle motivasjon spiller for produktiviteten til de ansatte. Vi er også interessert i motivasjon og produktivitetens sammenheng sett i et lys av automatisering og kapitalintensivitet. Dette berører temaer som HRM, lederskap, strategi og organisasjonspsykologi. Vår forskning er basert på en spørreundersøkelse som 10 ledere har svart på, tillegg til teori og troverdige artikler om automatisering. Oppgaven bygger på teorier som Herzbergs to-faktor teori, målsettingsteorien av Locke og Latham, McClellands behovsteori og selvbestemmelsesteorien av Deci og Ryan. I spørreundersøkelsen vår har vi brukt en blanding av åpne og lukkede spørsmål for å få et bedre innblikk i meningene til lederne innenfor forsikringsbransjen. All kontakt vi har hatt med selskapene har vært gjennom e-post og telefon, grunnet Covid-19 er det begrenset sosial kontakt på grunn av smittevern. Resultater og funn fra undersøkelsen er blitt drøftet opp mot hverandre og koblet inn mot hypotesene, som deretter blir diskutert i tråd med relevante teorier og artikler. Noen av nøkkelordene som blir diskutert i denne oppgaven er forsikringsbransjen, automatisering, digitalisering, motivasjon, motivasjonsteorier, produktivitet, ledere, standardløsninger og humankapital. Funnene tyder også på at lederens erfaring ikke nødvendigvis har noe å si på om han/hun klarer å påvirke de ansattes produktivitet. De viktigste funnene tyder på at de fleste firmaene i bransjen er veldig automatisert, men forventer fremdeles en stor økning på dette feltet. Selv om automatiseringen øker, har ikke bransjen opplevd en betydelig reduksjon av de ansatte som følge av automatiseringen. På den andre siden så er humankapitalen enda en viktig del av firmaene og derfor er det å ha motiverte ansatte viktig for firmaenes resultater og i forbindelse med konkurranse i markedet.
dc.description.abstractWe were inpired to write about motivation and leadership through the course of Strategic Human Resource Management and Organisation and leadership taken in UiS. The assigment is written in cooperation with 9 other insurance companies, which have prefered to stay anonymous. The background of the assigment is to find out how leaders in the insurance industry can influence their employees taken motivation as a tool. We look closer into which role motivation plays for the productivity to the employees. We are also interested in motivation and the productivities context shown in the side of automatisation and capital intensivity. This touches themes as HRM, leadership, strategi and organizationpsychology. Our research is based on a questionary that 10 leaders have answered. In addition to theory and reliable articles about automatization. The assigment builds in theories like Herzberg two factor theory, goalsettings theory of Locke and Latham, McClellands need theory and self-determination theory of Deci and Ryan. In the questionary we have used a mix of open and closed questions to get a better sight in the points of view of the leaders within the insurance industry. All the contact we have had with the companies have been through e-mails and telephone, the reason Covid-19 and its limitation of social contact because of infection control. Results and findings in the questionary have been discussed against eachother and connected with the hypothesis, which then have been discussed in line with relevant theories and artiles. Some of the keywords that have been discussed in this assigment are: insurance industry, automatization, digitalization, motivation, motivation theories, productivity, leaders, standard solutions and human capital. The findings indicate also that the experience of the leaders does not necessarily have an effect in influencing the productivity of the employees. The most important findings indicate that most of the firms in the industry are very automated, but are still waiting a big increase in this area. Although automatization increases, the industry have not experienced a significantly reduction of its employees, as a result of automatization. In the other hand is the human capital still important for the firms and therefore is it important to have motivated employees for the firms results and in conjunction with the competition in the market.
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleHvordan kan ledere i forsikringsbransjen påvirke produktiviteten til ansatte ved å øke deres motivasjon?
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel