Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorLaudal Thomas
dc.contributor.authorEshete Melat
dc.contributor.author
dc.contributor.authorHeredia Gomez Leomar Jose
dc.contributor.author
dc.contributor.authorMichaliszyn Aleksandra
dc.date.accessioned2021-09-03T16:30:20Z
dc.date.available2021-09-03T16:30:20Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.uis:inspera:80527366:23869495
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2773217
dc.description.abstractVi ble inspirert til å skrive om motivasjon og ledelse gjennom kurs som Strategisk Human Resource Management og Organisasjon og ledelse tatt ved UiS. Oppgaven er skrevet i samarbeid med 9 forsikringsselskaper, som har foretrukket å være anonyme. Bakgrunnen for oppgaven er å finne ut hvordan ledere i forsikringsbransjen kan påvirke sine ansatte ved hjelp av motivasjon som virkemiddel. Vi ser også nærmere på hvilken rolle motivasjon spiller for produktiviteten til de ansatte. Vi er også interessert i motivasjon og produktivitetens sammenheng sett i et lys av automatisering og kapitalintensivitet. Dette berører temaer som HRM, lederskap, strategi og organisasjonspsykologi. Vår forskning er basert på en spørreundersøkelse som 10 ledere har svart på, tillegg til teori og troverdige artikler om automatisering. Oppgaven bygger på teorier som Herzbergs to-faktor teori, målsettingsteorien av Locke og Latham, McClellands behovsteori og selvbestemmelsesteorien av Deci og Ryan. I spørreundersøkelsen vår har vi brukt en blanding av åpne og lukkede spørsmål for å få et bedre innblikk i meningene til lederne innenfor forsikringsbransjen. All kontakt vi har hatt med selskapene har vært gjennom e-post og telefon, grunnet Covid-19 er det begrenset sosial kontakt på grunn av smittevern. Resultater og funn fra undersøkelsen er blitt drøftet opp mot hverandre og koblet inn mot hypotesene, som deretter blir diskutert i tråd med relevante teorier og artikler. Noen av nøkkelordene som blir diskutert i denne oppgaven er forsikringsbransjen, automatisering, digitalisering, motivasjon, motivasjonsteorier, produktivitet, ledere, standardløsninger og humankapital. Funnene tyder også på at lederens erfaring ikke nødvendigvis har noe å si på om han/hun klarer å påvirke de ansattes produktivitet. De viktigste funnene tyder på at de fleste firmaene i bransjen er veldig automatisert, men forventer fremdeles en stor økning på dette feltet. Selv om automatiseringen øker, har ikke bransjen opplevd en betydelig reduksjon av de ansatte som følge av automatiseringen. På den andre siden så er humankapitalen enda en viktig del av firmaene og derfor er det å ha motiverte ansatte viktig for firmaenes resultater og i forbindelse med konkurranse i markedet.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleHvordan kan ledere i forsikringsbransjen påvirke produktiviteten til ansatte ved å øke deres motivasjon?
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel