Strategisk endring i krise – hvordan påvirker en krise organisasjoners strategi?
Bachelor thesis
Date
2021Metadata
Show full item recordCollections
- Studentoppgaver (Business) [1145]
Abstract
Krise representerer ofte en eller annen form for diskontinuitet eller avbrytelse i forhold tilen vanlig eller ønsket situasjon (Johansen & Frandsen 2010:69). (Aksnes & Tessem, 2012)Derfor blir det ofte nødvendig med endringer i bedrifters strategier, strukturer og aktivitet.Det er endringene som ofte er grunnlaget for om at bedriftene klarer seg gjennom kriseneller ikke. De er ofte helt avhengig av å tilpasse seg de nye forholdene for å fungere underden nye normalen. Strategi spiller her en stor rolle, siden strategi ofte er bedrifters ryggrad,og det å ha en god strategi er en helt avgjørende faktor for bedrifter som vil lykkes.Formålet med denne oppgaven er å sette søkelys på bedrifters strategiske endringer underen krise. Fordi en slik kunnskap om hvordan bedrifter og sentrale næringer opplever oghåndterer situasjonen nå er utrolig viktig for å utvikle gode og treffsikre tiltak som kanbidra til utvikling og vekst i norsk næringsliv på lengre sikt. (Innovasjon Norge, 2020)Problemstillingen vi valgte er «Hvordan påvirker en krise organisasjoners strategi?». For åsvare på problemstillingen vår har vi gått gjennom relevant teori, tatt i bruk kvalitativforskningsmetode og derav analysert resultatene. Resultatene er drøftet opp mot relevantteori og ved hjelp av denne kunnskapen har vi kommet frem til et svar på problemstillingenvår. Crisis often represents some form of discontinuity or interruption in relation to a normal or desired situation (Johansen & Frandsen 2010: 69). (Aksnes & Tessem, 2012). Therefore, changes in companies' strategies, structures and activity are often necessary. It is the changes that are often the basis for whether companies survive the crisis or not. They are often completely dependent on adapting to the new conditions in order to function under the new normal. Strategy plays a big role here, since strategy is often the backbone of companies, and having a good strategy is a crucial factor for companies that want to succeed. The purpose of this thesis is to shed light on companies' strategic changes during a crisis. Because such knowledge on how enterprises and key industries experience and handle the situation now is very important to develop good and accurate measures that can contribute to development and growth in the Norwegian industry in the longer term (Innovasjon Norge, 2020). The problem we chose is "How does a crisis affect organizations' strategy?". To answer our problem, we have reviewed relevant theory, used a qualitative research method and thereby analyzed the results. The results have been discussed against relevant theory and with the help of this knowledge we have arrived at an answer to our problem.