Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorEvensen, Kjersti Berge
dc.contributor.authorSjøwall, Julia
dc.contributor.authorTeigen, Kristine Wernle
dc.date.accessioned2021-09-03T16:30:42Z
dc.date.available2021-09-03T16:30:42Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.uis:inspera:80527366:35594007
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2773245
dc.description.abstractMålet for oppgaven var å få en dypere forståelse av valg av karriere og yrke. Mer konkret var det interessant å studere om mennesker tar yrkesvalg på bakgrunn av foreldrenes forventninger og valgene de har tatt i sine liv. Dette blir i denne oppgaven knyttet til temaet ledelse, fordi folk generelt kan tro det ligger en dypere sammenheng mellom påvirkning og beslutning i denne spesifikke yrkesstillingen. Problemstillingen ble derfor “Går lederrollen i arv?”. For å besvare denne problemstillingen ble det intervjuet fire familiepar, altså åtte personer totalt. Det er inkludert to generasjoner, der barnet og en av deres foreldre sitter/har sittet i en lederstilling i sitt valgte yrke. Denne oppgaven bygger på ulike teorier hovedsakelig knyttet til det psykologiske aspektet, som påvirkning og oppdragelse, men det var også nødvendig å ta med det biologiske aspektet, som genetikk og evolusjon, i undersøkelsen. I løpet av oppgaven blir forskningen til store teoretikere som har vært betydningsfulle for den kunnskapen vi har i dag gjort rede for. Dette er blant annet Maslow (1954), Bronfenbrenner (1979) og Symonds (1939), for å nevne noen. Innledningsvis starter oppgaven med å redegjøre for de viktigste teoriene knyttet til problemstillingen. Disse teoriene omhandler indre og ytre påvirkningsfaktorer, og hvordan vi som mennesker er født og oppvokst. Teorier rundt ledelse er også belyst, for eksempel hva det vil si å være en leder og hva som kreves for å tiltre en slik rolle. Deretter går det over til en metodedel hvor det blir utviklet noen forskningsspørsmål som danner bakgrunn for intervjuene. Design, deltakere og analyser beskrives også i denne delen. Etterpå presenteres resultatene, og det er så en videre diskusjon av resultatene kombinert med teori. Konklusjonen kommer til slutt. De viktigste funnene i denne oppgaven er at det ikke finnes et “ja” eller “nei” for å besvare problemstillingen. Det vil si at det er for mange påvirkende faktorer som må legges til grunn til at man kan finne et konkret svar. Likevel er det funnet et veiledende svar som peker mot at barn til en viss grad vil bli påvirket gjennom sine foreldre, men også gjennom egne behov, motivasjon og selvbestemmelse. Det kan virke som at “selvet” står sentralt i svaret på problemstillingen, fremfor foreldres påvirkning, men som nevnt vil det være mange flere faktorer som spiller inn i avgjørelse av yrke. Det kan virke som at dette er et av de første studiene som utforsker denne typen problemstilling, da det har vist seg å være lite dokumentert forskning på området fra før av. Det finnes forskning på mange omkringliggende områder, slik som ledelse og familietilknytning, men veldig lite på om ledelsesvalget har noe med familie å gjøre. Funnene i denne oppgaven vil gi en dypere forståelse for om det kan være en sammenheng mellom disse to faktorene, eller om det er andre faktorer som vil være avgjørende for valg av lederroller. Nøkkelord: ledelse, familietilknytning, påvirkningsfaktorer, oppvekst, utdanning, motivasjon.
dc.description.abstractThe aim of this thesis was to gain a deeper understanding of career and career choices. More specifically, it was interesting to study whether people make career choices based on parents' expectations and the choices they made in their lives, or whether there is something else behind such a choice. It is linked to management in this thesis, because one would like to think that there may be a deeper connection between influence and decision-making in this specific profession. The case is therefore "Is the leadership role inherited?". To help answer this question, eight people were interviewed, of which two generations are included, all of whom are / have been in a leadership position in their chosen profession. This thesis is based on various theories mainly related to the psychological aspect, such as influence and upbringing, but it was also necessary to include the biological aspect, such as genetics and evolution, in the study. During the thesis, the research of great theorists, who have been important to the knowledge we have today, accounted for. These include Maslow (1954), Bronfenbrenner (1979) and Symonds (1939), to name a few. Initially, the thesis begins with an account of the most important theories related to the case. These theories deal with internal and external influencing factors, and how humans are born and raised. Theories about leadership are also highlighted, such as what it means to be a leader and what's required to take on such a role. It then goes over to a method section where some research questions are developed which are the background for the interviews. Design, participants and analyzes are also described in this section. Afterwards, the results are presented, and there is further discussion of the results combined with theory. The conclusion comes in the end. The most important findings in this thesis is that there is no yes or no to answering the problem. This means that there are too many factors that must be added together to find a specific answer. Nevertheless, a guiding answer has been found that indicates that children will to a certain extent be influenced through their parents, but also through their own needs, motivation and self-determination. It may seem that the "self" is central in the answer to the problem, rather than the parents' influence, but as mentioned, there will be many more factors that play a role in deciding a profession. It may seem that this is one of the first studies to explore this type of problem, as there has been little documented research in the area before. There is research in many surrounding areas, such as leadership and family ties, but very little on whether leadership choices have anything to do with family. The findings in this thesis will provide a deeper understanding of whether there may be a connection between these two factors, or whether there are other factors that will be decisive for the choice of leadership roles. Keywords: leadership, family affiliation, influencing factors, upbringing, education, motivation.
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleGår lederrollen i arv?
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel