Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorNordmark, Ingvald
dc.contributor.authorMossestad, Sebastian
dc.date.accessioned2021-09-03T16:32:06Z
dc.date.available2021-09-03T16:32:06Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.uis:inspera:80220904:35082481
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2773354
dc.description.abstractI denne oppgaven har jeg forsket på hvordan betalingsløsningen påvirker pressens samfunnsansvar i vår tid med sosiale medier og internett, hvor hvem som helst kan formidle de nyhetene de ønsker til samfunnet. For å finne ut av dette har jeg sett på tidligere forskning, og funnet relevante kilder og teori. Jeg har også gjort egen forskning i form av spørreskjema for å se på ungdoms medievaner, jeg har utført kvalitative intervjuer på både folk i bransjen og en medieforsker, og jeg har sett på forskjellen i ordbruk i titlene hos en nasjonal og en regional avis. Etter å ha analysert alle funnene fant jeg ut at journalistikken har blitt påvirket av betalingsløsningen. Avisene har en mer kommersiell agenda når de formidler nyheter og dette påvirker blant annet valg av kilder, saker og ordvalg i titlene. Jeg så også noen faretegn ved denne utviklingen med tanke på tilliten mellom pressen og publikum. Tilliten har blitt viktigere enn noen gang for at pressen skal klare å fylle sitt samfunnsansvar. Uten tillit forsvinner betalingsviljen, og i dag har ikke avisene monopol på nyhetsformidling på grunn av sosiale medier og internett. Om betalingsviljen svekkes øker risikoen for at falske nyheter får florere og sette seg i nyhetsbilde til folk, og dette er en skadelig utvikling for samfunnet og demokratiet.
dc.description.abstractIn this article I have researched how the paywall affects the newspapers social responsibility in our time with social media and the internet, where anyone can publish news. I have looked at former research, and found relevant sources and theory. I have also done some research of my own in the form of a questionnaire to look at media habits for the youth, I have done qualitative interviews on journalists and a media researcher, I have looked at the difference in the vocabulary in titles for a national versus a regional newspaper. After analyzing all the findings I could conclude that journalism have been affected by the pawayll. They have a more commersial agenda when they publish news, and it affects which sources and cases that are chosen, and the vocabulary in the titles. I also found som warning signs by this development when you look at the trust between the press and the audience. The trust is more important then ever before if for the press to be able to carry out their social responsibility. Without trust the wllingness to pay goes away, and today the newspapers are not the only ones who can publish news, because of social media and the internet. If the willingness to pay disappears, the risk of fake news flourishing goes up, and this could hurt both democracy and society.
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleFalske nyheter står ved dørstokken
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (SV-IMS) [1267]
    Master- og bacheloroppgaver i Endringsledelse / Kunst og kulturvitenskap / Samfunnssikkerhet / Dokumentarproduksjon

Vis enkel innførsel