Show simple item record

dc.contributor.advisorFriborg, Nico Miskow
dc.contributor.authorBjørklund, Jenny Nybakk
dc.date.accessioned2021-09-03T16:32:09Z
dc.date.available2021-09-03T16:32:09Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.uis:inspera:80219422:9793417
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2773359
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractI denne oppgaven ønsker jeg å undersøke, ved hjelp av litteratur- og dokumentstudie, hvordan TJLC som subkultur i felleskap danner sin skeive forståelse av tv-serien ‘Sherlock’ (2010). TJLC er en undergruppe av ‘Sherlock’-fandommen som skiller seg ut gjennom sin overbevisning om at Sherlock Holmes og John Watson («Johnlock») skal bli kjærester i serien. Jeg ser først på Stuart Hall sin teori om koding/avkoding, og forsøker å forklare hvordan TJLCs tolkning av ‘Sherlock’ kan forklares ved hjelp av denne. Mine funn viser at TJLC tolker i opposisjon mot den dominante ideologien, og at de forklarer denne praksisen med at subtekst, queerkoding og gjemte ledetråder er bevis på at Johnlock er ekte. Jeg undersøker deretter fandom ved hjelp av Henry Jenkins, og studerer videre fansens kreative dimensjon som skapere av metaer og fanfiksjon. Statistikk fra fanfiksjonsnettstedet ‘Archive of Our Own’ viser at det er flest unge kvinner som skriver og leser fanfiksjon, og at slashfiksjon, altså samkjønnet romantikk, er mest populært. Jeg analyserer fansens metaer for å undersøke hvordan fansens tanker og teorier utvises i praksis, og studerer et par av fansens teorier nærmere. Disse to fanteoriene baserer seg på Judith Butlers teori om heteronormativitet, og Raewyn Connells teori om hegemonisk maskulinitet. Jeg forsøker å bedre forstå hvordan skeiv teori benyttes av fansen for å forklare mangelen på Johnlock, men også som verktøy av TJLC for å skaffe bevis for sin overbevisning om at Johnlock er bevisst kodet inn i serien av serieskaperne og skuespillerne. Jeg er også innom queerbaiting, som TJLC mener er det som foregår når ‘Sherlock’ ikke lar Sherlock og John bli kjærester. Jeg konkluderer med at TJLC anser seg selv som detektiver, som gjennom sin resepsjonspraksis setter seg i opposisjon med den heteronormative måten serieskaperne sier at Sherlock og John sitt forhold skal tolkes på. TJLC påstår samtidig at deres tolkning faktisk er riktig tolkning, fordi serieskapernes benektelse av Johnlock egentlig er hvite løgner for å skjule fremtidig planlagte plottutviklinger og plottvrier i serien, og Johnlock blir da ifølge TJLC den dominante tolkningen. Nøkkelord: Sherlock, fandom, TJLC, heteronormativitet, koding, queerbaiting, fanfiksjon, shipping 
dc.description.abstractIn this thesis I want to investigate, with the help of literature review and document analysis, how "The Johnlock Conspiracy" (TJLC) together as a subculture forms its queer understanding of the TV series Sherlock (2010). TJLC is a subgroup of the Sherlock fandom that differs from the main group, due to their belief that Sherlock Holmes and John Watson ("Johnlock") will become lovers in the series. Firstly, I study Stuart Hall's theory of coding / decoding, and try to explain how TJLC's interpretation of Sherlock can be explained using this theory. My findings show that TJLC interprets in opposition to the dominant ideology, and that they explain this practice by saying that subtext, "queer coding" and hidden clues are proof that Johnlock is real. I then investigate fandom with the help of Henry Jenkins, and further study the fans' creative dimension as creators of "metas" and fan fiction. Statistics from the fan fiction website Archive of Our Own show that mostly young women write and read fan fiction, and that "slash fiction", meaning same-sex romance, is most popular. I go on to analyse the fans' metas to examine how the fans' thoughts and theories are applied in practice and study a couple of the fans' theories in more detail. These two fan theories are based on Judith Butler's theory of heteronormativity and Raewyn Connell's theory of hegemonic masculinity. I try to better understand how queer theory is used by fans to explain the lack of Johnlock, but also as a tool by TJLC to provide evidence for their belief that Johnlock is deliberately coded into the series by the creators of the series and the actors. In addition, I discuss "queerbaiting", which TJLC believes is one explanation as to why Sherlock won’t let Sherlock and John become lovers. I conclude that TJLC considers themselves detectives, who through their reception practice puts themselves in opposition to the heteronormative way the creators of the series say that Sherlock and John's relationship should be interpreted. At the same time, TJLC claims that their interpretation is in fact the correct interpretation, because the series creators' denial of Johnlock is actually white lies to hide future plot developments and plot twists in the series, and according to TJLC Johnlock then becomes the dominant interpretation. Keywords: Sherlock, fandom, TJLC, heteronormativity, coding, queerbaiting, fan fiction, shipping
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleElsker, elsker ikke? - En studie av The Johnlock Conspiracy (TJLC)s alternative tolkning av ‘Sherlock’ (2010).
dc.typeBachelor thesis


Files in this item

FilesSizeFormatView

This item appears in the following Collection(s)

  • Studentoppgaver (SV-IMS) [1445]
    Master- og bacheloroppgaver i Endringsledelse / Kunst og kulturvitenskap / Samfunnssikkerhet / Dokumentarproduksjon

Show simple item record