Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSelstø, Ragnhild Sofie
dc.contributor.authorVestly, Anna Sørmarken
dc.date.accessioned2021-09-03T16:32:11Z
dc.date.available2021-09-03T16:32:11Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.uis:inspera:80220904:35016416
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2773362
dc.description.abstractStavanger Aftenblad er én av mange nyhetsmedier som jobber for å nå bedre ut til unge. I dette casestudiet har jeg sett på hvordan mediehuset prøver å nå ut til de mellom 18 og 35 år, og hvilke utfordringer de har med dette. Gjennom intervjuer med redaktørene i Aftenbladet og Byas har jeg funnet ut at strategien deres hovedsakelig er gjennom datteravisen. Byas lager utelukkende saker rettet mot målgruppen. De bruker sosiale medier aktivt for å prøve å få lojale følgere, som de etterhvert ønsker skal bli abonnenter. Jeg konkluderer med at Aftenbladet gjør mye rett for å nå ut til unge ut fra deres medievaner. Samtidig har mediehuset også en del utfordringer. Dersom de hadde hatt flere ressurser tilgjengelig kunne de sannsynligvis nådd bedre ut til målgruppen. En utfordring med å opprette en egen gruppe til satsingen er at det kan være vanskelig å få med de andre i redaksjonen på endringen. Forskning peker på at sosiale medier er en god måte å nå ut til målgruppen på. Samtidig kan det utfordre samfunnsoppdraget dersom flere nyhetsmedier bruker samme strategi. Det kan gjøre at mediene mister kontrollen over innholdet til tredjepartsplattformer. For mediehusene kan det være vanskelig å gjøre noe med dette alene, men en løsning kan være at problemet løftes opp til vurdering hos myndighetene.
dc.description.abstractMany newspapers wants to reach better out to young people. In this case study, I have found out how Stavanger Aftenblad makes news targeted to people between 18 and 35 years. I have also found out what challenges they have. I have interviewed the editors of Aftenbladet and Byas. Their strategy is to use their newspaper subsidiary Byas to reach out to young people. Byas only makes news aimed to the target group. They use social media to hopefully gain loyal followers. They hope these followers eventually will become subscribers. Based on the media habits of young people, I conclude that Aftenbladet does a lot of things right to try to reach out to them. At the same time, they also have some challenges. They could probably reach out to the target audience more successfully if they had more resources available. It can be a challenge with creating a separate group of editorial staff who is going to make news for young people. The others in the editorial staff can trust them, and therefore not take responsibility. Research indicates that social media is a good way to reach out to the target group. At the same time, it can challenge the mission for the news media if several newspapers use the same strategy. This can cause the media to lose control of the content. It can be difficult to do something about this for the news media alone. A solution can be that the problem is raised for consideration by the authorities.
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleHvordan nå ut med nyheter til unge. En casestudie av Stavanger Aftenblad og forholdet til datteravisen Byas
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (SV-IMS) [1267]
    Master- og bacheloroppgaver i Endringsledelse / Kunst og kulturvitenskap / Samfunnssikkerhet / Dokumentarproduksjon

Vis enkel innførsel