Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorNordmark, Ingvald.
dc.contributor.authorLillevik, Julie Dønnem.
dc.date.accessioned2021-09-03T16:32:21Z
dc.date.available2021-09-03T16:32:21Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.uis:inspera:80220904:34504583
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2773376
dc.description.abstractI dette forskningsprosjektet ser vi på hvordan politiske journalister bruker og uttrykker seg på sosiale medier og det blir stilt spørsmål om denne yrkesgruppen her har lite muligheter for meningsytring. Gjennom begreper som objektivitet, ytringsfrihet og journalistikkens ideologi vurderes journalistens teoretiske rolle på sosiale medier. Ved hjelp av kvalitative semistrukturerte intervju får vi dypere innsikt i hva fire politiske journalister selv mener og ser hvordan en eksisterende kvantitativ undersøkelse måler seg opp mot dette. Funnene i forskningsprosessen viser til at de praktiserende journalistene har en nølende innstilling til sosiale medier. Noen informanter er strengere i opprettholdelsen av ideal om objektivitet. Andre mener ytringsfrihet bør stå sterkt. Likevel viser funnene at selv de som mener at journalister bør være med i politisk debatt på sosiale medier, anerkjenner problematikken med å være en partisk deltaker. Denne problematikken bygger på en troverdighet og tillit som journalister vil opprettholde mellom seg selv, publikum og redaksjonene de hører til. Hovedfunnene i denne datainnsamlingen er at dersom politiske journalister får en slags makt til å sette ting på dagsorden og velge alt fra vinkling til kildeutvalg, er det nesten en slags balansegang i at de mister mulighet til å mene noe offentlig om disse.
dc.description.abstractThis project takes a look at how political journalists use and express themselves on social media and questions whether this group of people have less opportunities to express their opinions there. Through the use of terms such as objectivity, freedom of speech and the ideology of journalism, the journalist’s theoretical role on social media will be assessed. We will gain a better insight as to what four political journalists themselves think with the help of qualitative semi-structured interviews. This will be weighed up to existing quantitative research. The findings from this research process indicate that the practicing journalists have a hesitant attitude towards social media. Some of the participants are stricter in upholding the ideal of objectivity. Others believe that freedom of speech is important. Nevertheless, the findings show that even those who believe that journalists should be involved in political debate on social media, acknowledge the problem of being a biased participant. This problem is based on a credibility and trust that journalists try to maintain between themselves, the audience and the editorial staff to which they belong. The main findings of this research project are that if political journalists. Are given a kind of power to put things on the news agenda and choose everything from angles to selection of sources, it needs to be balanced out by losing the opportunity to publicly express their opinion of these cases.
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titlePolitiske journalister på sosiale medier: Hva har de lov til å dele?
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (SV-IMS) [1267]
    Master- og bacheloroppgaver i Endringsledelse / Kunst og kulturvitenskap / Samfunnssikkerhet / Dokumentarproduksjon

Vis enkel innførsel