Portvoktere av musikkuniverset: En undersøkelse av musikkanmeldere og musikkritikk.
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2773406Utgivelsesdato
2021Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Studentoppgaver (SV-IMS) [1267]
Beskrivelse
Full text not available
Sammendrag
Før verden ble digitalisert var musikkanmeldere nåtidens «New music Friday» på Spotify. Som fortidens portvakter dirigerte journalistene leserne frem i den musikalske omverden, og påvirket platesamlingen til nordmenn landet over. Gjennom kvalitative intervjuer fyller denne oppgaven hull i forståelsen av hva som gjør musikkritikk verdifullt. Studien avslører også om den digitaliserte verden har svekket, eller styrket, musikkanmelderens portvaktfunksjon. Enkelte av informantene mener journalistikkens musikkritikk fortsatt har et kvalitetsstempel, mens andre har liten tro på at musikkanmeldelser vil vinne mot den stigende bruken av strømmetjenester. Studien viser blant annet tre klare funn: (1) Verdien i musikkritikk bunner i å kunne begrunne, analysere og plassere musikk i kontekst. (2) Overgangen til nettavis har hatt negativ effekt på musikkanmeldelser. (3) Spotify opererer i rollen som ny portvakt. Before the world was digitized, music critics were today's "New Music Friday" on Spotify. Like the gatekeepers of the past, the journalists directed the readers forward in the musical world, and influenced the record collection of Norwegians across the country. Through qualitative interviews, this thesis fills gaps in the understanding of what makes music criticism valuable. The study also reveals whether the digitalized world has weakened, or strengthened, the music critic's gatekeeper function. Some of the informants believe that journalism's music criticism still has a stamp of quality, while others have little faith that music reviews will win against the increasing use of streaming services. The study shows, among other things, three clear findings: (1) The value of music criticism is based on being able to justify, analyze and place music in context. (2) The transition to online newspapers has had a negative effect on music reviews. (3) Spotify operates in the role of new gatekeeper.