Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorIngrid Rusnes
dc.contributor.authorStrömberg, Helen Holter
dc.date.accessioned2021-09-03T16:32:45Z
dc.date.available2021-09-03T16:32:45Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.uis:inspera:80219422:36262975
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2773409
dc.description.abstractHverdagen har endret seg for de aller fleste personer i Norge etter at landet stengte ned 12 mars 2020. Denne endringen har ført til at veldig mange utfører arbeidsoppgavene fra hjemmekontor. Jeg har i denne oppgaven ønsket å undersøke hvordan ansatte i en kommune på vestlandet opplever situasjonen med hjemmekontor og digital kommunikasjon under koronatiden. Jeg har valgt å foreta kvalitative intervju med et utvalg på 6 personer innenfor den aktuelle kommunen. Jeg har tatt utgangspunkt i symbolsk interaksjonisme og Erving Goffman når jeg har undersøkt hvordan vi opplever å kun benytte oss av digitale plattformer når vi kommuniserer med kollegaer. Erving Goffman mener at vi er sosiale vesener som kommuniserer ved hjelp av symboler, både verbale og ikke verbale. Goffman mener også at vi opptrer som på et teaterstykke hvor vi ønsker å presentere oss best mulig overfor andre mennesker. Han benytter begrepene Backstage og Frontstage hvor backstage vil være der hvor vi klargjør oss uten publikum til stede og frontstage vil være der hvor fremførelsen finner sted. I denne oppgaven er backstage definert som når vi sitter hjemme uten kamera på. Frontstage vil være når vi samhandler digitalt med kamera. De ansatte i den utvalgte kommunen var pålagt å benytte kamera i digitale møter og oppgaven redegjør for hvordan de ansatte bevisst eller ubevisst tenker over hvordan de ser ut og hvor de har kamerautsnittet. Oppgaven redegjør også for hvordan de ansatte, selv om elementene i samhandlingsordenen er til stede, får et bedre helhetlig bilde av situasjonen når de sitter i et fysisk møte. Det er lettere å forstå situasjonen når du har mulighet til å se hele personen, både kroppsspråket og mimikken, noe som er viktig både for de som opptrer og de som er det som er publikum. Selv om hjemmekontor gir en større frihet og fleksibilitet var det ingen av de ansatte i kommunen som ønsket å fortsette med dette fast, men det var et par personer som ønsket større fleksibilitet rundt dette i fremtiden. Informantene savnet det sosiale ved å være til stede på jobb og gledet seg til å se kollegaer, samt feire sosiale sammenkomster og milepæler sammen med kollegaer igjen. Arbeidsgivere må nok i fremtiden ta høyde for at det kan komme nye pandemier, og mindre reisevirksomhet kan være en konsekvens av dette. Digitale møter fungerer bra i de fleste tilfeller, men det beste er nok en kombinasjon hvor vi kan benytte oss av begge deler.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleKorona og hjemmekontor - Hvordan opplever ansatte i en kommune på vestlandet situasjonen med hjemmekontor og digital kommunikasjon i koronatider
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (SV-IMS) [1267]
    Master- og bacheloroppgaver i Endringsledelse / Kunst og kulturvitenskap / Samfunnssikkerhet / Dokumentarproduksjon

Vis enkel innførsel