Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorKnotz, Carlo
dc.contributor.authorDahlstrøm, Harald
dc.date.accessioned2021-09-03T16:32:49Z
dc.date.available2021-09-03T16:32:49Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.uis:inspera:80221593:35304174
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2773415
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractDenne oppgaven forsøker å teste anvende Propaganda Modellen laget av Herman og Chomsky for å forklare rollen media har i Norge og undersøker derfor eierskap, driftsinntekter, kilde-mangfold, flak og nyliberalisme i det Norske medie landskapet. Propaganda modellens sentrale argument er at slike institusjonelle strukturer gjør mediene systematisk disponert til å gi fordelaktig dekning til de økonomiske og politiske institusjonene som finansierer dem og gir dem råmateriale til nyheter. USA var det opprinnelige fokuset til Herman og Chomsky sin model, men de har selv foreslått at modellen er universelt anvendelig og den har senere blitt testet i en rekke studier over flere land. Disse landene derimot, inkluderer ikke Skandinavia. I midlertid er Norge høyt rangert i internasjonale rangeringer av journalistisk frihet. Denne oppgaven tester herved anvendeligheten til Propaganda Modellen i et land som antagelig vil bevise seg å være dårlig anlagt for systematisk propaganda. Oppgaven tester fem hypoteser basert på spørsmålet - kan Propaganda Modellen forklare rollen til media i Norge? Resultatene i studien er delvis ubekreftet, men bevisene tyder på Norge kan passe in det grunnleggende rammeverket til modellen, men at bevisene presentert er utilstrekkelig i å bekrefte dette og at mer omfattende forsking kreves.
dc.description.abstractThis thesis attempts to apply the Propaganda Model advanced by Herman and Chomsky to explain the role of the media in Norway and thus examines ownership, operating revenues, source-diversity, flak and neoliberalism in the Norwegian media landscape. The Propaganda Models central argument is that such institutional structures make the media systematically predisposed to provide favorable coverage to the economic and political institutions that fund them and provide them with the raw material of news. The U.S. was the initial focus of Herman and Chomsky’s model, but they themselves suggested that the model could be universally applicable and the model has since been applied in an extensive amount of studies in a number of different countries. These countries however, do not extend to Scandinavia. Meanwhile, Norway is highly ranked internationally in terms of journalistic freedom. This thesis thereby tests the applicability of the Propaganda Model in a country which presumably will prove to be a barren testing ground for systematic propaganda. The thesis tests five hypotheses based on the question – can the Propaganda Model explain the role of the media in Norway? The results of this study are partly inconclusive but suggest that Norway may fit into the basic framework of the model, but that the evidence presented are insufficient to confirm this and that more extensive studies are required.
dc.languageeng
dc.publisheruis
dc.titleProduksjon av Samtykke i Norge - En Introduksjon av Propaganda Modellen i en Skandinavisk Setting
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (SV-IMS) [1268]
    Master- og bacheloroppgaver i Endringsledelse / Kunst og kulturvitenskap / Samfunnssikkerhet / Dokumentarproduksjon

Vis enkel innførsel