Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorWittusen, Cato
dc.contributor.authorNyløkken, Lone
dc.date.accessioned2021-09-03T16:33:10Z
dc.date.available2021-09-03T16:33:10Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.uis:inspera:80215832:22889170
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2773442
dc.description.abstractStrukturen i fortellinger i Japan er helt annerledes enn strukturen i Hollywood. Dette er tydelig når Hollywood adapterer japanske fortellinger. Flere føler at noe mangler, men hvorfor er det sånn? Jeg har valgt å se nærmere på fire akts strukturen "Kishotenketsu" og hvordan denne vises i den japanske serien Death Note, og hvordan Hollywood har valgt å gjøre det annereledes i sin adapsjon. Jeg har først valgt å se på teori knyttet til struktur, kishotenketsu og tre akts strukturen. Deretter har jeg sammenlignet to nøkkelscener i serien og filmen.
dc.description.abstractStructures in stories in Japan are different than in Hollywood. This is apparent when Hollywood tries to adapt japanese stories. A lot of people feel that something is missing, but why is it like this? I have decided to look closer at the four act structure "Kishotenketsu", and how this is apparent in the japanese series "Death note". And how Hollywood decided to make it different in their adaptation. First I've looked at some theory related to structure, kishotenketsu and the three act structure. Then I've compared two key scenes in the series and film.
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleHva kan Hollywood lære av Japan?
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (SV-IMS) [1300]
    Master- og bacheloroppgaver i Endringsledelse / Kunst og kulturvitenskap / Samfunnssikkerhet / Dokumentarproduksjon

Vis enkel innførsel