Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorRagnhild Sofie Selstø
dc.contributor.authorLone Sætre
dc.date.accessioned2021-09-03T16:33:20Z
dc.date.available2021-09-03T16:33:20Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.uis:inspera:80220904:35013743
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2773456
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractTema for denne oppgaven er motejournalistikk og bærekraft. Problemstillingen lyder derfor som følgende: Hvordan er motejournalister kritiske? Dette med tanke på klimahensyn bak produksjonen. Gjennom innhentet litteratur, en kvantitativ spørreundersøkelse, og fire semistrukturerte intervjuer fant jeg at vitenskap, teknologi, maktpersoner og klimaaktivister er alle faktorer som har ført til at samfunnet i dag er mer bevisst på klimaendringer. Klesbransjen har de siste årene blitt fremmet som et av klimaproblemene. Av den grunn har motebransjen blitt presset til å gjøre miljøvennlige tiltak. Likevel er det flere faktorer som utfordrer motejournalisters evne til å være kritisk til moteindustrien. Blant dem en fortsatt mangel på transparens hos klesbransjen og lite interesse for tema hos lesere og forbrukere. Jeg konkluderer til slutt med at motejournalistikken har fått et større søkelys på klimahensyn i takt med at resten av samfunnet får økt kunnskap og engasjement for klimaproblemer.
dc.description.abstractThe theme for this thesis is fashion journalism and sustainability. The research question is therefore as follows: How are fashion journalists critical? This regarding to climate considerations behind the production. Through literature obtained, a quantitative survey, and four semi-structured interviews, I found that science, technology, people in power and climate activists are all factors that have led society today to be more aware of climate change. The clothing industry has in recent years been promoted as one of the climate problems. For this reason, the fashion industry has been pressured to take environmentally friendly measures. Nevertheless, there are several factors that challenge fashion journalists' ability to be critical of the fashion industry. Among them is a continuing lack of transparency in the clothing industry and little interest in the topic among readers and consumers. I conclude that fashion journalism has gained an increased spotlight on climate considerations as the rest of society gains increased knowledge and commitment to climate problems.
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleHvordan er motejournalister kritiske? Dette med tanke på klimahensyn bak produksjonen.
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (SV-IMS) [1267]
    Master- og bacheloroppgaver i Endringsledelse / Kunst og kulturvitenskap / Samfunnssikkerhet / Dokumentarproduksjon

Vis enkel innførsel