Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorEslen-Ziya, Hande
dc.contributor.authorWiig, Kaja
dc.date.accessioned2021-09-03T16:33:34Z
dc.date.available2021-09-03T16:33:34Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.uis:inspera:80219422:36684715
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2773472
dc.description.abstractFormålet med denne bachelor oppgaven er å diskutere hvordan TV avbilder temaer som vold, identitet, familie, rusmidler i forhold til barn og ungdom. Metoden brukt for å avgrense mengden av TV-program å analysere, var å kryss referere og analysere artikler og blogginnlegg fra film og TV kritikere og deres anbefalinger om hvilke TV-serier var verdt å se i 2020. En kvalitativ metode var brukt for å få et omfattende overblikk og forståelse for temaene som var av interesse. I tillegg var det for å se på hvordan barn og ungdom analyserer en serie gitt deres kognitive utvikling som skiller seg fra voksne. Resultatene viste at media skildrer en sosial virkelighet som er bygger på normer og ideologier i samfunnet, gitt at de som produserer media produkter eksistere innenfor denne virkeligheten. Dette er tatt fra den sosial konstruktivistiske teorien som tilsier at media og dens forbrukere jobber sammen for å skape og bruke teknologi. I tillegg, var det funnet ut at TV-titting opererer ikke i et vakuum og at barn og ungdom vil få sin primære sosialisering fra de rundt seg. Derfor er det slik at hvordan de oppfører seg og tenker vil i stor grad være påvirket av de i sine nærmeste sosial nettverk.
dc.description.abstractThe purpose of bachelor thesis is to discuss how television depicts themes such as violence, identity, family, alcohol, and drugs in relation to children and youth. The method used to narrow the amount of television to analyse, were to cross reference and analyse articles and blog post from film and television critics and their recommendation towards what shows were noteworthy to watch in 2020. A qualitative method where used to get a comprehensive overview and understanding of the themes of interest. In addition, it was to see how children and youth analyse a show given their cognitive development differ from that of adults. The results found were that how the media portray social reality is dependent on norms and ideologies in the society, as those who produce the media product exist within. This is taken from the social constructionism theory that states the media and its users work together to create and use it and the corresponding technology. In addition, it was found that television watching does not operate in a vacuum and children and youth will have their primary socialisation from those around them, and hence how they behave, or think, will be largely affected by those in their closest social circles.
dc.languageeng
dc.publisheruis
dc.titleRollen til media for barn og ungdom: Sosial konstruksjon av hverdagspraksis i å se på TV
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (SV-IMS) [1267]
    Master- og bacheloroppgaver i Endringsledelse / Kunst og kulturvitenskap / Samfunnssikkerhet / Dokumentarproduksjon

Vis enkel innførsel