Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorAqrawi, Ahmed Adnan
dc.contributor.advisorTøssebro, Erlend
dc.contributor.authorRostem, Alan Skakhewan
dc.contributor.authorBabic, Nemanja
dc.date.accessioned2021-09-07T16:29:36Z
dc.date.available2021-09-07T16:29:36Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.uis:inspera:78872743:35732383
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2774388
dc.description.abstractFlere studier er rettet mot å forbedre brukergrensesnittet og den generelle brukeropplevelsen. Ulike designprinsipper brukes under utviklingsprosessen og hjelper til å forme produktet på en ønsket måte. Et av de mest populære designprinsippene er brukersentrert design, hvor brukeren er i midten av den iterative utviklingsprosessen. På denne måten blir brukernes opplevelse betydelig bedre, og brukersentrert programvare kan forbedre brukerens produktivitet. I denne oppgaven har vi brukt brukersentrert design som grunnstein for en e-læringsapplikasjon. Målgruppen var arbeidere fra olje- og gassindustrien. De var også deltakerne i våre brukervennlighetstester. Den første prototypen som ble laget var av lav troskap, basert på de undersøkte designprinsippene og eksempler på moderne brukergrensesnitt med samme formål. Lavtroskaps prototypen har hjulpet oss med å raskt innse hva som kan gjøres annerledes og kanskje mer effektivt. Vi brukte den innsamlede tilbakemeldingen fra testene for å lage en funksjonell høytroskaps prototype ved hjelp av populære løsninger. Dette er den siste prototypen i denne oppgaven og en mer naturlig plattform for brukervennlighetstesting. Endringene som ble gjort fra den første prototypen og funksjonene som var representert var veldig positive, med få unntak og forslag. Dette kan bekreftes ved å se på den kvantitative analysen. Brukerne har løst alle oppgavene som del av brukervennlighetstestene, uten vesentlige problemer. De har vurdert oppgavens vanskeligheter ved bruk av en skala fra en til fem, med en gjennomsnittlig poengsum på 1,4 i den første testen og 1,31 i den andre. Den generelle opplevelsen har vært utmerket, og utviklere kan bruke prototypen til å bygge e-læringsplattformen ytterligere for å oppnå mer og gå over de minste brukbare produktstandardene vi brukte.
dc.description.abstractSeveral studies are targeting improving user interface and overall user experience. Various design principles are used during the development process and help shape the product in a wanted manner. One of the most popular design principles is user-centered design. The user is in the middle of the iterative development process. In this way, the users' experience gets significantly better, and user-centered software can improve their productivity. In this thesis, we have used user-centered design as the foundation stone for an e-learning application. The target group was people working in the oil and gas industry. They were also the participants in our usability testing sessions. The first prototype made was a low-fidelity one, based on the researched design principles and examples of modern user interfaces with the same purpose. The low-fidelity paper prototype has helped us quickly realize what can be done differently and perhaps more effectively. We used the collected user feedback from the testing to create a functional high-fidelity prototype using popular solutions. It is the final prototype of this thesis and a more natural platform for usability testing. The changes made from the first prototype and the features represented were very positive, with few exceptions and suggestions. That can be confirmed by looking at the quantitative analysis. Users have solved all the usability testing tasks successfully, without significant issues. They have rated the difficulty of the tasks, using a scale from one to five, with an average score of 1,4 in the first usability testing session and 1,31 in the second. The overall experience has been excellent, and the developers can use the prototype to build the e-learning platform further to accomplish more and go above the minimum viable product standards that we used.
dc.languageeng
dc.publisheruis
dc.titleDigital e-læringsplattform for olje- og gassektoren i forbindelse med The Open Group OSDU Forum.
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel