Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorLars Klemsdal
dc.contributor.authorAstrid Instanes
dc.contributor.authorJanne Pedersen
dc.date.accessioned2021-09-10T16:26:14Z
dc.date.available2021-09-10T16:26:14Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.uis:inspera:83538997:37318661
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2775271
dc.description.abstractBakgrunn: I mars 2020 ble det erklært unntakstilstand i Norge da korona viruset (heretter kalt covid-19) spredte seg og førte til at samfunnet stengte ned. Barnehager, skoler og arbeidsplasser ble beordret stengt av regjeringen på grunn av spredning av covid-19. Regjeringen innførte i tillegg flere inngripende tiltak for privatpersoner og virksomheter. Mange virksomheter måtte iverksette umiddelbare tiltak, og hjemmekontor ble for mange den nye arbeidshverdagen. Hjemmekontor ble et konkret tiltak for å hindre smittespredning i Norge, også i organisasjonen NAV. Med studien ønsker vi å undersøke hvordan det nasjonale tiltaket om hjemmekontor har påvirket avdelingslederens utøvelse av ledelse, og se nærmere på hvordan digital ledelse oppleves for ansatte ved NAV lokalt. Formål: Formålet med studien er å få frem kunnskap om hvilke endringer avdelingsledere opplever ved å utøve digital ledelse etter innføring av hjemmekontor og se på muligheter og utfordringer digital ledelse gir for avdelingslederne, samt undersøke hvordan digital ledelse oppleves for de ansatte. På bakgrunn av dette ble følgende problemstilling studert: NAVs møte med covid-19. Hvilke endringer opplever avdelingslederne i rollen sin ved å drive digital ledelse etter innføring av hjemmekontor? Og hvordan oppleves digital ledelse for ansatte? Design og metode: For å belyse problemstillingen har det blitt gjennomført en kvalitativ studie der et stort NAV kontor i Norge er brukt som objekt i undersøkelsen. Studien er basert på en kvalitativ tilnærming der det har blitt gjennomført individuelle intervjuer av avdelingsledere og ansatte ved kontoret. Et fellestrekk ved informantene er at de har hatt sitt primære arbeidssted på hjemmekontor, og ledelse har primært blitt utøve digitalt. Resultat: Studiens funn tilsier at hjemmekontor og digital ledelse har ført til endringer i avdelingsleders rolle i NAV. Til forskjell fra før utøves ledelse nå primært fra hjemmekontor gjennom digitale plattformer. Dette har gitt avdelingslederne noen nye muligheter i sin rolle til å utøve lederskap, men også noen nye utfordringer som leder må håndtere. Økt digital tilgjengelighet, skriftlig informasjonsdeling i digitale plattformer, nye former for tilrettelegging og økt fleksibilitet i arbeidshverdagen gir nye muligheter som avdelingsleder bør utnytte og bruke til å skape forbedringer og vekst i organisasjonen. Samtidig ser vi at de viktige aspektene ved lederrollen relasjon, motivasjon og kommunikasjon utfordres når lederskapet utøves gjennom digitale plattformer. For medarbeiderne gir hjemmekontor og digital ledelse både fordeler og ulemper. Funnene viser at leders økte digitale tilgjengelighet er en fordel for medarbeiderne, men det er flere medarbeidere som har vanskeligere for å ta kontakt med leder gjennom digitale plattformer, og dermed blir økt tilgjengelighet kun en fordel for dem som selv kontakter leder. Skriftlig informasjonsdeling i digitale plattformer er en fordel for medarbeiderne, men dette forutsetter at en unngår informasjonsbelastning og har tilstrekkelig digital kompetanse til å navigere i delt informasjon. Selv om funn viser at informasjonsdeling i digitale plattformer gir er en fordel, viser funn samtidig at medarbeiderne opplever det som vanskelig å ytre seg i digitale plattformer. Videre viser funn at medarbeiderne har fått en større fleksibilitet og tillit til å styre arbeidshverdagen sin selv, samt nye muligheter for å få individuelle tilrettelegginger, noe de anser som en fordel ved hjemmekontor og digital ledelse. Konklusjon: Studien viser at covid-19 og hjemmekontor som tiltak har ført til endringer i avdelingsleders rolle i NAV. Ledelse utøves nå primært gjennom digitale plattformer, og dette gir nye muligheter og utfordringer ved utøvelse av lederskapet. Studien viser også at digital ledelse både fører til fordeler og ulemper for medarbeiderne. Det fremkommer tydelig i studien at avdelingslederne lykkes og gjør en god jobb innenfor deling av digital informasjon, digital tilgjengelighet, fleksibilitet, tilrettelegging, prioritering og oppgaveløsning. Samtidig fremkommer det enkelte områder der det foreligger forbedringspotensialet, særlig gjelder dette innenfor relasjon, kommunikasjon og motivasjon.
dc.description.abstractBackground: In March 2020, a state of emergency was declared in Norway when a corona virus (hereinafter referred to as covid-19) spread and led to society shutting down. Kindergartens, schools and workplaces were ordered closed by the Government due to the spread of covid-19. In addition, The Government also introduced several in-dept measures for private individuals and businesses. Many companies had to implement immediate measures, and home office became for many the new everyday work. Home working became a concrete measure to prevent the spread of infection in Norway, also in the organization NAV. With this study, we want to investigate how the national initiative on home offices has affected the department head's exercise of management and look more closely at how digital management is experienced for employees at NAV locally. Purpose: The purpose of this study is to gain knowledge about what changes department managers experience by exercising digital management after the introduction of working from home and look at opportunities and challenges digital management provides for department heads, and examine how digital management is experienced for employees. On the basis of this, the following problem was studied: How faced NAV covid-19. What changes are the department heads experiencing in their role by pursuing digital management after the introduction of a home working? And how is digital management experienced by employees? Design and method: To shed light on the problem, a qualitative study has been carried out in which a large NAV office in Norway has been used as an object in the survey. The study is based on a qualitative approach where individual interviews have been conducted with department heads and employees at the office. A common feature of the informants is that they have had their primary workplace in their own home, and management has primarily been exercising digitally. Results: The study's findings indicate that home working and digital management have led to changes in the department head's role in NAV. Unlike before, management is now exercised primarily from home offices through digital platforms. This has given the department heads some new opportunities in their role to exercise leadership, but also some new challenges that the leader has to deal with. Increased digital accessibility, sharing written information in digital platforms, new forms of facilitation and increased flexibility in everyday work provide new opportunities that the department head should utilize and use to create improvements and growth in the organization. At the same time, we see that the important aspects of the leadership role of relations, motivation and communication are challenged when leadership is exercised through digital platforms. For employees, home working and digital management provide both advantages and disadvantages. The findings show that the manager's increased digital availability is an advantage for the employees, but there are more employees who find it more difficult to contact the manager through digital platforms, and thus increased accessibility is only an advantage for those who contact the manager themselves. Sharing written information in digital platforms is an advantage for employees, but this presupposes that one avoids information overload and has sufficient digital competence to navigate through shared information. Although findings show that information sharing in digital platforms is an advantage, findings also show that employees find it difficult to express themselves in digital platforms. Furthermore, findings show that employees have gained greater flexibility and confidence in managing their own everyday work, as well as new opportunities to receive individual adaptations, which they consider to be an advantage when working from home and digital management. Conclusion: The study shows that covid-19 and home working as measures have led to changes in the department head's role in NAV. Leadership is now exercised primarily through digital platforms, and this provides new opportunities and challenges in the exercise of leadership. The study also shows that digital management leads to both advantages and disadvantages for employees. It is clear from the study that the department heads succeed and do a good job in sharing digital information, digital accessibility, flexibility, facilitation, prioritization and problem solving. At the same time, there are some areas where there is potential for improvement, especially regarding relations, communication and motivation.
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleNAVs møte med covid-19. Hvilke endringer opplever avdelingslederne i rollen sin ved å drive digital ledelse etter innføring av hjemmekontor? Og hvordan oppleves digital ledelse for ansatte?
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (SV-IMS) [1267]
    Master- og bacheloroppgaver i Endringsledelse / Kunst og kulturvitenskap / Samfunnssikkerhet / Dokumentarproduksjon

Vis enkel innførsel