Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSøndenå, Kari
dc.contributor.authorHajdarovic, Nermina
dc.date.accessioned2021-09-14T16:26:17Z
dc.date.available2021-09-14T16:26:17Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.uis:inspera:84056848:3246079
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2776748
dc.description.abstractTittel: Miljøterapeutens perspektiv på det tverrfaglige samarbeide med lærerne i skolen. Tema og bakgrunn: Temaet i oppgaven er hvordan miljøterapeutene opplever det tverrfaglige samarbeidet med lærerne i skolen. Bakgrunnen for at jeg valgte dette temaet var at jeg ønsket å utforske på hvordan miljøterapeutene, som er en relativt ny og viktig yrkesgruppe i skolen, opplever dette samarbeidet. Skolen er i stor grad dominert av lærerne, og jeg ville derfor sette mer lys på miljøterapeutenes erfaringer og opplevelser ved det å jobbe i skolen. Jeg ønsket blant annet å se på hvordan miljøterapeutene opplever det sosiale miljøet og hvilke uenigheter som oppstår mellom dem og lærerne, i tillegg til hva de opplever som bra og mindre bra med det tverrfaglige samarbeidet. Hensikt og mål: Hensikten og målet med studien var å få økt kunnskap om hvordan miljøterapeutenes arbeidshverdag i skolen er, og hvordan de opplever det tverrfaglige samarbeidet med lærerne. Miljøterapeutene er en viktig ressurs for elevene som trenger dem, og ved å sette lys på deres opplevelser håpet jeg å få et større innblikk på hvordan de opplever samarbeidet med lærerne og hvilke utfordringer de møter på. Problemstilling: Problemstillingen jeg har valgt for oppgaven er «Hvordan opplever miljøterapeuter i skolen det tverrfaglige samarbeidet med lærerne?» Metode: For å besvare problemstillingen har jeg valgt å bruke kvalitativ metode. Studien er fenomenologisk og jeg har på bakgrunn av dette valgt å bruke intervju som datainnsamlingsmetode. Dette har jeg valgt fordi det er den beste måten å gjennomføre en fenomenologisk studie som handler om å få frem erfaringene og opplevelsene til enkeltpersoner. Jeg har derfor intervjuet fire miljøterapeuter som arbeider i skolen for å få et nærmere innblikk i deres erfaringer og opplevelser fra det tverrfaglige samarbeidet med lærerne. Resultater og funn: Det kommer frem i studien at alle informantene generelt opplever det sosiale miljøet med lærerne som bra, og at de fleste føler at det er respekt for deres yrke i skolen. Samtidig peker hovedfunnene på at den store utfordringen ligger i organiseringen av miljøterapeutenes arbeidshverdag, hvor utfordringer knyttet til mangel på tid til samarbeid er noe alle informantene opplever. Det kommer frem at selve utfordringen i samarbeidet ikke er lærerne, men det at miljøterapeutene i liten grad opplever å bli inkludert på møter og i ulike samarbeid som kan være med på å utvikle deres kompetanse og evne til å gjøre en god jobb for elevene. Grunnen til dette er blant annet miljøterapeutenes timestruktur, og at flere også jobber i SFO etter skoletid. Funnene i studien peker på at det handler om hvorvidt miljøterapeutene får mulighet til å delta i samarbeidet med lærerne, eller om organiseringen av deres arbeidshverdag ikke legger til rette for dette.
dc.description.abstractTitle: The social workers perspective on the interdisciplinary collaboration with school teachers Theme and background: The theme of the thesis is how the social workers experience the interdisciplinary collaboration with the teachers in school. The reason why I chose this topic was that I wanted to explore how the social workers, who are a relatively new and important professional group in the school, experience this collaboration. The school is largely dominated by the teachers, and I would therefore like to shed more light on the social workers experiences of working in the school. Among other things, I wanted to look at how the social workers experience the social environment and what disagreements arise between them and the teachers, in addition to what they experience as good and less good with the interdisciplinary collaboration. Purpose and goals: The purpose and goal of the study was to gain increased knowledge about how the social workers everyday work in the school is, and how they experience the interdisciplinary collaboration with the teachers. The social workers are an important resource for the students who need them, and by shedding light on their experiences, I hoped to gain a greater insight into how they experience the collaboration with the teachers and what challenges they face. Thesis question: The thesis question I have chosen for the thesis is "How do social workers in the school experience the interdisciplinary collaboration with the teachers?" Method: To answer the problem, I have chosen to use a qualitative method. The study is phenomenological and on the basis of this I have chosen to use interviews as a data collection method. I have chosen this because it is the best way to conduct a phenomenological study that is about bringing out the experiences and experiences of individuals. I have therefore interviewed four school social workers to get a closer insight into their experiences from the interdisciplinary collaboration with the teachers. Results and findings: The study shows that all the informants generally experience the social environment with the teachers as good, and that most feel that there is respect for their profession in school. At the same time, the main findings point out that the big challenge lies in the organization of the social workers everyday work, where challenges related to lack of time for cooperation are something all the informants experience. It emerges that the real challenge in the collaboration is not the teachers, but the fact that the social workers to a small extent experience being included in meetings and in various collaborations that can help to develop their competence and ability to do a good job for the students. The reason for this is, among other things, the social workers hourly structure, and that more people also work in SFO after school. The findings of the study indicate that it is about whether the social workers are given the opportunity to participate in the collaboration with the teachers, or whether the organization of their everyday work does not facilitate this.
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleMiljøterapeutens perspektiv på det tverrfaglige samarbeidet med lærerne i skolen
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel