dc.contributor.advisor | Tuastad, Svein | |
dc.contributor.author | Lunde, Marie | |
dc.date.accessioned | 2021-09-14T16:26:22Z | |
dc.date.available | 2021-09-14T16:26:22Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier | no.uis:inspera:84056848:3268104 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/2776753 | |
dc.description.abstract | Denne studien omhandler sosiale konsekvenser av dataspill. Norsk Monitors database er
benyttet for å kartlegge om det finnes sammenhenger mellom dataspill og sosiale
konsekvenser, og om tidsbruk på dataspill utgjør en forskjell på trivselsfaktorer blant ungdom
og unge voksne mellom 15 - 24 år. Undersøkelsen viser at det er en sterk sammenheng
mellom å spille mer enn 3 timer daglig og å oppleve større negative konsekvenser enn de som
ikke spiller dataspill i det hele tatt. Dette diskuteres i lys av dataspillets mediehistorie og
tidligere forskning, for å kunne gi implikasjoner for sosialt arbeid med mennesker som spiller
dataspill. | |
dc.description.abstract | This study investigates social consequenses from playing computer games. The database
Norsk Monitor was used to map links between computer games and social consequenses, and
whether time used playing computer games constitutes differences in various satisfaction with
life factors for young adults between the age of 15 - 24 years. The results show that there is a
significant connection between more than 3 hours of computer gaming each day and
experiencing negative social consequenses, compared to individuals that do not play computer
games. The results are discussed from perspectives of computer games media history and
other relevant research, and concludes with descriptions of practical implications for social
work. | |
dc.language | nob | |
dc.publisher | uis | |
dc.title | Sosiale konsekvenser av dataspill blant ungdom og unge voksne i Norge | |
dc.type | Master thesis | |