Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorTuastad, Svein
dc.contributor.authorLunde, Marie
dc.date.accessioned2021-09-14T16:26:22Z
dc.date.available2021-09-14T16:26:22Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.uis:inspera:84056848:3268104
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2776753
dc.description.abstractDenne studien omhandler sosiale konsekvenser av dataspill. Norsk Monitors database er benyttet for å kartlegge om det finnes sammenhenger mellom dataspill og sosiale konsekvenser, og om tidsbruk på dataspill utgjør en forskjell på trivselsfaktorer blant ungdom og unge voksne mellom 15 - 24 år. Undersøkelsen viser at det er en sterk sammenheng mellom å spille mer enn 3 timer daglig og å oppleve større negative konsekvenser enn de som ikke spiller dataspill i det hele tatt. Dette diskuteres i lys av dataspillets mediehistorie og tidligere forskning, for å kunne gi implikasjoner for sosialt arbeid med mennesker som spiller dataspill.
dc.description.abstractThis study investigates social consequenses from playing computer games. The database Norsk Monitor was used to map links between computer games and social consequenses, and whether time used playing computer games constitutes differences in various satisfaction with life factors for young adults between the age of 15 - 24 years. The results show that there is a significant connection between more than 3 hours of computer gaming each day and experiencing negative social consequenses, compared to individuals that do not play computer games. The results are discussed from perspectives of computer games media history and other relevant research, and concludes with descriptions of practical implications for social work.
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleSosiale konsekvenser av dataspill blant ungdom og unge voksne i Norge
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel